De endelige tallene Statistisk sentralbyrå ( SSB ) viser at utslipp av klimagasser i Norge var på 48,9 millioner tonn CO2-ekvivalenter i fjor.
Det er en nedgang på 0,7 prosent fra 2020, og er 4,7 prosent lavere enn i 1990.
Nyheten kommer samtidig som regjeringen melder inn et forsterket klimamål til FN. Målet innebærer et utslippskutt på 55 prosent innen 2030, og kommer i forkant av klimakonferansen COP 27 som starter i Egypt søndag.
Det nyinnmeldte klimamålet betyr at Norge i snitt må kutte utslippene med mer enn 6 prosent hvert år de neste åtte årene.
Nedgang i energiforbruket på sokkelen
– Det var en svak nedgang i klimagassutslippene i fjor, etter at vi hadde en større reduksjon i 2020 som i stor grad kunne tilskrives pandemien. I 2021 økte utslippene fra både veitrafikk, industri og jordbruk, mens de gikk ned i olje- og gassutvinning, sier seniorrådgiver i SSB Trude Melby Bothner.
![](https://cdn.tu.no/infogram/norske-klimagassutslipp-1990-2022-1h7v4pw5kzmlj6k.png)
Bothner sier nedgangen i utslipp fra olje- og gassutvinning i hovedsak skyldes at LNG-anlegget på Melkøya i Hammerfest var stengt grunnet en brann i 2020, og dermed hadde en reduksjon i utslipp på nærmere 600 tonn CO2-ekvivalenter i fjor.
Utslippene fra olje- og gassutvinning ble redusert med 8,1 prosent i 2021. I tillegg til driftsstansen ved Hammerfest LNG, var det en nedgang i energiforbruket på mange plattformer ute på sokkelen.
![eu, brussel, flagg](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835196/NTB_5Qfh7f9h_nk.jpg)
EU: Rekordhøy nedgang i utslippene
Økt utslipp fra veitrafikken
Utslipp fra veitrafikken økte med 3,8 prosent fra 2020 til 2021.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– At utslippene fra veitrafikken økte i fjor, skyldes både høyere salg av autodiesel, og at det var en lavere mengde biodiesel innblandet i drivstoffet enn året før, sier Bothner.
Til tross for økte utslipp i fjor, har utslippene fra veitrafikken sunket med 15,3 prosent siden 2015.
Beregninger SSB har gjort, viser at CO2-utslippet fra bensin og diesel ville vært 28 prosent høyere uten biodrivstoff og elektrisitet i kjøretøyene.
![](https://cdn.tu.no/infogram/copy-norske-klimagassutslipp-1990-2022-1h0n25yr9e7ol6p.png)
Unntaksår
Utslippene fra industri og bergverk økte med 3 prosent fra 2020 til 2021.
– Økningen i utslipp fra industrien skyldes i stor grad at 2020 var et unntaksår med lav produksjon grunnet pandemien. I 2021 tok aktiviteten seg opp, og det resulterte i en økning i utslippene, sier Bothner.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
For jordbruket var økningen på 1,2 prosent. Det tilskrives flere storfe, samt økt salg av mineralgjødsel.
– Håper de synes det er flaut
Siden 2005 har de samlede klimagassutslippene gått ned med 11 prosent – og de største utslippsreduksjonene har vært innen industri og olje- og gassutvinning.
Torsdag ble det kjent at Norge på klimatoppmøtet i Egypt vil melde inn et nytt klimamål om å kutte utslippene med minst 55 prosent innen 2030, sammenlignet med nivået i 1990.
Miljøstiftelsen Zero mener SSB-tallene viser at regjeringen vil ha lite å skryte av på klimatoppmøtet.
– På klimatoppmøtet neste uke tar regjeringen med seg en utslippskurve som er veldig flat. De store utslippskuttene uteblir. Jeg håper de synes det er flaut, sier Zero-leder Sigrun Gjerløw Aasland.
De peker blant annet på at reduksjonen på 0,7 prosent skyldes at utslipp fra olje og gass er lavere enn normalt.
– Men grunnen til dette er brann og reparasjoner på Snøhvit, og disse utslippene er i full gang igjen nå, sier miljøstiftelsen til NTB.
![Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen er kritisk til norsk klimapolitikk.](https://images.gfx.no/130x87/2808/2808533/_6II2104.jpg)
Riksrevisjonens klimakritikk: : Ut mot billigere drivstoff