KLIMA

Klimagassutslippene ned 0,7 prosent i fjor

– Jeg håper de synes det er flaut, sier Zero-leder Sigrun Gjerløw Aasland.

Utslipp av klimagasser i Norge gikk i fjor ned 0,7 prosent sammenlignet med året før, viser nye tall fra SSB.
Utslipp av klimagasser i Norge gikk i fjor ned 0,7 prosent sammenlignet med året før, viser nye tall fra SSB. Illustrasjonsfoto: Carina Johansen/NTB
Tia KarlsenTia KarlsenJournalist
3. nov. 2022 - 10:01

De endelige tallene Statistisk sentralbyrå ( SSB ) viser at utslipp av klimagasser i Norge var på 48,9 millioner tonn CO2-ekvivalenter i fjor.

Det er en nedgang på 0,7 prosent fra 2020, og er 4,7 prosent lavere enn i 1990.

Nyheten kommer samtidig som regjeringen melder inn et forsterket klimamål til FN. Målet innebærer et utslippskutt på 55 prosent innen 2030, og kommer i forkant av klimakonferansen COP 27 som starter i Egypt søndag.

Det nyinnmeldte klimamålet betyr at Norge i snitt må kutte utslippene med mer enn 6 prosent hvert år de neste åtte årene.

Nedgang i energiforbruket på sokkelen

– Det var en svak nedgang i klimagassutslippene i fjor, etter at vi hadde en større reduksjon i 2020 som i stor grad kunne tilskrives pandemien. I 2021 økte utslippene fra både veitrafikk, industri og jordbruk, mens de gikk ned i olje- og gassutvinning, sier seniorrådgiver i SSB Trude Melby Bothner.

Bothner sier nedgangen i utslipp fra olje- og gassutvinning i hovedsak skyldes at LNG-anlegget på Melkøya i Hammerfest var stengt grunnet en brann i 2020, og dermed hadde en reduksjon i utslipp på nærmere 600 tonn CO2-ekvivalenter i fjor.

Utslippene fra olje- og gassutvinning ble redusert med 8,1 prosent i 2021. I tillegg til driftsstansen ved Hammerfest LNG, var det en nedgang i energiforbruket på mange plattformer ute på sokkelen.

Biltrafikk på motorveien utenfor Oslo.
Les også

Bompenger utgjør en økende andel av bilavgiftene

Økt utslipp fra veitrafikken

Utslipp fra veitrafikken økte med 3,8 prosent fra 2020 til 2021.

– At utslippene fra veitrafikken økte i fjor, skyldes både høyere salg av autodiesel, og at det var en lavere mengde biodiesel innblandet i drivstoffet enn året før, sier Bothner.

Til tross for økte utslipp i fjor, har utslippene fra veitrafikken sunket med 15,3 prosent siden 2015.

Beregninger SSB har gjort, viser at CO2-utslippet fra bensin og diesel ville vært 28 prosent høyere uten biodrivstoff og elektrisitet i kjøretøyene.

Unntaksår

Utslippene fra industri og bergverk økte med 3 prosent fra 2020 til 2021.

– Økningen i utslipp fra industrien skyldes i stor grad at 2020 var et unntaksår med lav produksjon grunnet pandemien. I 2021 tok aktiviteten seg opp, og det resulterte i en økning i utslippene, sier Bothner.

For jordbruket var økningen på 1,2 prosent. Det tilskrives flere storfe, samt økt salg av mineralgjødsel.

– Håper de synes det er flaut

Siden 2005 har de samlede klimagassutslippene gått ned med 11 prosent – og de største utslippsreduksjonene har vært innen industri og olje- og gassutvinning.

Torsdag ble det kjent at Norge på klimatoppmøtet i Egypt vil melde inn et nytt klimamål om å kutte utslippene med minst 55 prosent innen 2030, sammenlignet med nivået i 1990.

Miljøstiftelsen Zero mener SSB-tallene viser at regjeringen vil ha lite å skryte av på klimatoppmøtet.

– På klimatoppmøtet neste uke tar regjeringen med seg en utslippskurve som er veldig flat. De store utslippskuttene uteblir. Jeg håper de synes det er flaut, sier Zero-leder Sigrun Gjerløw Aasland.

De peker blant annet på at reduksjonen på 0,7 prosent skyldes at utslipp fra olje og gass er lavere enn normalt.

– Men grunnen til dette er brann og reparasjoner på Snøhvit, og disse utslippene er i full gang igjen nå, sier miljøstiftelsen til NTB.

Bor du i nord har du lavere strømpriser i vente, ifølge ekspertene.
Les også

Eksperter om strømprisene – slik blir høsten

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.