– Jeg blir rett og slett litt skjelven når jeg tenker på hva vi står overfor, sier Espen Søntvedt i Vektor Consulting, en velkjent stemme i konsulentbransjen.
Ifølge ham består konsulentvirksomhet av tre hovedområder:
- Skaffe innsikt
- Lag en plan, strategi og gi råd
- Implementering
– Ved hjelp av kunstig intelligens vil vi kunne oppnå en langt høyere presisjon. Og det vil skje nærmest live, forteller Søntvedt og trekker frem et par virkelige gamechangere for konsulentvirksomheten:
– Ta områder som ustrukturerte data, rapporter og høringssvar. KI kan gå gjennom disse på rekordtid. Argumenter vil bli satt i spill. Vi vil for eksempel kunne simulere hva folk kommer til å stemme.
Dette er blant det vi snakker om i ukas podkast.
De rette ledetrådene
Selv er Søntvedt overbevist om at promptingen er faktoren som vil avgjøre hvor lenge konsulentbransjen vil kunne bevare sitt fortrinn.
Prompting er den ledeteksten, altså for eksempel spørsmål eller påstander, man bruker for å aktivere en chatbot.
Som han selv sier det:
– Prompting is it!
Ikke minst er riktig og kyndig prompting viktig for å omgå fordommer og slagside og fremskaffe mest mulig troverdig innsikt.
Konklusjonen for fremtidens kjøpere av konsulenttjenester kan i hvert fall glede seg dersom Søntvedts fremtidsprediksjoner holder vann:
– Ved hjelp av KI vil mange konsulenttjenester bli både raskere, rimeligere og riktigere.
Slik kan KI finne mikroskopiske fossiler