– Arbeidene er i full gang med utskifting av lys i Honningsvåg-tunnelen, Nordkapp-tunnelen, Sarnes-tunnelen, Stornes-tunnelen, og en mindre rassikringstunnel langs E69 mot Nordkapp, opplyser tunnelforvalter Jon Einar Strige i Statens vegvesen.
Også i Stallogargo-tunnelen på riksvei 94 ved Hammerfest skal lysene skiftes ut, og oppdragene er et av de mange korona-tiltakene som er satt i gang etter at Vegvesenet fikk sin tiltakspakke på 200 millioner kroner fra samferdselsdepartementet.
Oppdraget går ut på å bytte ut gammel armatur med nye LED-lys i de seks tunnelene.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren
Gir bedre trafikksikkerhet
– LED-lampene gir et hvitere lys hvor refleksene på det som rører seg i tunnelene vises bedre. Dette er veldig bra for trafikksikkerheten, sier Strige.
Det var etter hvert blitt en utfordring å drifte den opprinnelige tunnelbelysningen.
– Utfordringen med den gamle armaturen er blant annet at det er umulig å få tak i den typen lyspærer som skal være i de gamle lampene, forklarer Strige.
I tillegg er armaturen ødelagt av «tidens tann», forklarer Vegvesenets tunnelforvalter.
– Vi er derfor veldig glad for at vi fikk midler til å utbedre de gamle tunnelene som befinner seg på en strekning hvor det blant annet er mye turisttrafikk, sier han.
Avviser oppgradering av Lærdalstunnelen – trafikanter blir innestengt ved brann
Får folk i jobb
En annen positiv effekt av Vegvesenets koronaoppdrag er at entreprenør Gagama Elektro AS har kunnet redusere tallet på permitterte ansatte. Av de 8-10 som jobber med å skifte ut tunnellys, er omtrent halvparten hentet tilbake fra permisjon som følge av akkurat dette oppdraget, forteller daglig leder Stig Gunnar Lyngmo i Gagama Elektro AS. Men dette er ikke det eneste veioppdraget som har bidratt til å holde hjulene i gang i firmaet.
– Alle de andre stedene hvor vi har oppdrag - blant annet alle offentlige bygninger - har vært stengt siden 13 mars, så det er Vegvesenet som har gjort at vi i det hele tatt har hatt folk i arbeid siden da, sier Lyngmo.
Skal bruke 70 mill. på å rehabilitere denne tunnelen fra 1967