– Arbeidene er i full gang med utskifting av lys i Honningsvåg-tunnelen, Nordkapp-tunnelen, Sarnes-tunnelen, Stornes-tunnelen, og en mindre rassikringstunnel langs E69 mot Nordkapp, opplyser tunnelforvalter Jon Einar Strige i Statens vegvesen.
Også i Stallogargo-tunnelen på riksvei 94 ved Hammerfest skal lysene skiftes ut, og oppdragene er et av de mange korona-tiltakene som er satt i gang etter at Vegvesenet fikk sin tiltakspakke på 200 millioner kroner fra samferdselsdepartementet.
Oppdraget går ut på å bytte ut gammel armatur med nye LED-lys i de seks tunnelene.
![Øystein R. Borgersen kjenner på noritt-pulver fra Titania, den viktigste ingrediensen i den nye lavkarbonbetongen.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846160/Cemonite%2520noritt%2520betong%2520sement%2520lavkarbon.jpg)
Fabrikken er den første av sitt slag i Norge
Gir bedre trafikksikkerhet
– LED-lampene gir et hvitere lys hvor refleksene på det som rører seg i tunnelene vises bedre. Dette er veldig bra for trafikksikkerheten, sier Strige.
![Arbeidene er allerede i gang i Sarnes- og Stornestunnelen. <i>Foto: Gagama Elektro</i>](https://images.gfx.no/290x/2578/2578509/gagama2.jpg)
Det var etter hvert blitt en utfordring å drifte den opprinnelige tunnelbelysningen.
– Utfordringen med den gamle armaturen er blant annet at det er umulig å få tak i den typen lyspærer som skal være i de gamle lampene, forklarer Strige.
I tillegg er armaturen ødelagt av «tidens tann», forklarer Vegvesenets tunnelforvalter.
– Vi er derfor veldig glad for at vi fikk midler til å utbedre de gamle tunnelene som befinner seg på en strekning hvor det blant annet er mye turisttrafikk, sier han.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
![Operaen i Bjørvika i Oslo må stenge i 2027.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833356/Tu-Bygg%2520i%2520t%25C3%25A5ke-20231218-106.jpg)
Må stenge for oppussing
Får folk i jobb
En annen positiv effekt av Vegvesenets koronaoppdrag er at entreprenør Gagama Elektro AS har kunnet redusere tallet på permitterte ansatte. Av de 8-10 som jobber med å skifte ut tunnellys, er omtrent halvparten hentet tilbake fra permisjon som følge av akkurat dette oppdraget, forteller daglig leder Stig Gunnar Lyngmo i Gagama Elektro AS. Men dette er ikke det eneste veioppdraget som har bidratt til å holde hjulene i gang i firmaet.
– Alle de andre stedene hvor vi har oppdrag - blant annet alle offentlige bygninger - har vært stengt siden 13 mars, så det er Vegvesenet som har gjort at vi i det hele tatt har hatt folk i arbeid siden da, sier Lyngmo.
![24 arbeidere er evakuert fra tunnelen som står i brann i industrianlegg på Alnabru.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834550/NTB_qMQlGZg4C34.jpg)
24 evakuert etter tunnelbrann – vanskelig slukkearbeid