Mesta var nesten 75 millioner dyrere enn Byggservice AS på Sandvoll da tilbudene på driftskontrakten for Sunnhordland ble åpnet i april - drøyt 298 millioner kroner mot knappe 224 millioner.
Likevel er det Mesta som har fått jobben med å sørge for drift og vedlikehold av 654 kilometer fylkesvei og 70 kilometer fylkeseid gang- og sykkelvei innen kontraktsområde 1208 Sunnhordland de neste fem årene, fram til 2024.
Tilbudet til Byggservice ble nemlig avvist av Vegvesenet, forteller Rune Henning Skår i byggherreseksjonen ved Statens Vegvesen, Region Vest, som har gjort anskaffelsen på vegne av Hordaland fylkeskommune.
- Vegvesenet om driftskontraktene i vest: Hadde håpet på større interesse
– For små og uten ISO-sertifisering
– Årsaken til avvisningen var at firmaet ikke oppfylte kvalifikasjonskravene i kontrakten, sier Skår til Veier24.
I følge Skår manglet Byggservice ISO-sertifisering og erfaring fra tidligere oppdrag med driftskontrakter. Vegvesenet kom dessuten til at firmaets arbeidsstyrke ikke var tilstrekkelig stor, og manglet teknisk og faglig kompetanse til å utføre dette oppdraget.
Daglig leder i Byggservice, Eivind Opedal, har imidlertid vært involvert i veidrift tidligere. Han har fått driftskontrakter både gjennom firmaet Opedal & Sønner, som ble solgt til KB Gruppen i 2012, og som distriktssjef på Vestlandet for NCC Roads.
Veier24 har forsøkt å ringe opp daglig leder Eivind Opedal i Byggservice, for å få en kommentar til Vegvesenets avgjørelse, men vi har ikke klart å komme i kontakt med ham.
Da vi snakket med Opedal etter at tilbudene ble åpnet i april, sa han imidlertid at han var komfortabel med regnestykkene firmaet hadde gjort i forbindelse med utarbeidelsen av tilbudet på Sunnhordland-kontrakten.
- Asfaltkontrakter på Vestlandet: Én ligger hårfint lavest på 5 av 8 kontrakter
Ingen klager på vedtaket
Fristen for å klage på vedtaket gikk ut 6. mai, og Rune Henning Skår sier at det ikke var kommet noen innsigelser mot avgjørelsen da fristen gikk ut, og at driftskontrakten nå er signert med Mesta.
Driftskontrakt 1208 består av den tidligere driftskontrakt 1207 Stord, minus riksveier, men med tillegg av fylkesveiene i Sveio som fram til 31. august i år inngår i driftskontrakt 1106 Haugesund. Kontrakten går fra 1. september 2019 til 2024, men med opsjon på ett års forlengelse til 31. august 2025.
Presis Vegdrift og NCC Roadservices hadde også levert inn tilbud på Sunnhordland-kontrakten, men var begge godt over Mesta i pris.
De fire tilbudene som ble levert på kontrakten var som følger:
Entreprenør |
Tilbudssum eks. mva |
Byggservice AS, Sandvoll |
223.849.000 |
Mesta |
298.320.570 |
Presis Vegdrift |
367.999.928 |
NCC Road Services |
382.867.823 |
- Nye Vegvesenet: Egne veiadministrasjoner vil koste fylkene 1,1 milliarder kroner