ELBIL

Lover opp til 700 kilometer rekkevidde i nye BMW i4

BMW offentliggjør flere detaljer om sin pågående elbiloffensiv.

BMW-sjef Harald Krüger sammen med Vision Dynamics-konseptet på en pressekonferanse onsdag.
BMW-sjef Harald Krüger sammen med Vision Dynamics-konseptet på en pressekonferanse onsdag. CHRISTIAN STADLER
22. mars 2018 - 19:00

– Vår framtid er definitivt elektrisk, understreket BMW-sjef Harald Krüger da han og kollegene i ledergruppa la fram 2017-resultatet på en pressekonferanse i München onsdag.

Ved siden av å presentere tallene etter nok et rekordår, benyttet Krüger anledningen til å utdype litt mer om den pågående elbilsatsingen i BMW.

Femte generasjon eDrive

På Genève-messa tidligere denne måneden fortalte den samme Krüger at elbilkonseptet Vision Dynamics skal settes i produksjon i München og vil hete BMW i4. Da ble det ikke sagt noe mer om spesifikasjoner og lanseringstidspunkt.

Nå opplyser BMW at i4 vil komme på markedet i 2021 og vil ha opp mot 700 kilometer rekkevidde. Samme år starter også serieproduksjon av en modell som fortsatt kun kalles iNEXT og som beskrives som BMWs kommende teknologiflaggskip.

Av de 25 såkalt elektrifiserte nye modellene BMW skal lansere fram til 2025, vil 13 være plugin-hybrider. De nye modellene vil utstyres med BMWs femte generasjon elektriske drivlinje («eDrive») som ifølge produsenten vil bidra til en rekkevidde på 550 til 700 kilometer for de helelektriske bilene, avhengig av modell, og 100 kilometer elektrisk rekkevidde for de ladbare hybridene. Vi får anta at dette er etter WLTP-kjøresyklusen.

2018-modell BMW X3. Om en måned skal iX3 vises fram for første gang. <i>Foto:  BMW</i>
2018-modell BMW X3. Om en måned skal iX3 vises fram for første gang. Foto:  BMW

BMW beskriver 2018 som X-modellenes år, og viser til økt produksjon på X3, X2 og X7 på vei og X4 som ble avduket i Genève. I tillegg har det lenge blitt ventet på en elektrisk X-modell som vil komme før i4, trolig i 2020.

Nå bekrefter BMW at iX3 skal vises fram for første gang på bilmessa i Beijing i slutten av april.

Det kinesiske markedet er viktig for BMW. Selskapet solgte nesten 600.000 biler her i fjor, sammenlignet med 1,1 millioner biler totalt for hele Europa. For en måned inngikk BMW en intensjonsavtale med den kinesiske produsenten Great Wall om å opprette et felles selskap som skal produsere elektriske Mini i Kina. Denne kommer neste år og skal også produseres på Mini-fabrikken i Oxford. BMW har i dag 30 fabrikker i 14 land.

Flere batterisamarbeid

BMW brukte 6,1 milliarder på forskning og utvikling i 2017, og ser ikke bort fra at summen kan passere 7 milliarder euro (67 milliarder kroner) i 2018. Økningen er drevet av satsing på teknologi knyttet til elektriske drivlinjer og autonomi.

BMW har foreløpig ikke annonsert noen plan om å produsere batterier selv, men de har etablert et forsknings- og utviklingssenter for batteriteknologi.

Her er planen å utvikle og teste batteriteknologi, men det er ingen forutsetning for BMW at de må lage batteriene selv, forklarte BMW-styremedlem Oliver Zipse i forbindelse med åpningen av senteret i november.

Denne uka ble det klart at BMW inngår et partnerskap med batteriteknologiselskapet Sila Nanotechnologies der de sammen skal utvikle og produsere materialer som ifølge dem vil sette en ny standard for batterier. Sila utvikler anoder til litiumionceller, hvor de bytter ut en del av grafitten som brukes med silisium.

BMW legger ikke alle eggene i én kurv, men jobber med flere alternative batteriteknologier. I desember ble det kjent at de har inngått et lignende partnerskap med Solid Power, som utvikler teknologi for faststoffbatterier.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.