Lyser ut gang- og sykkelvei langs fv 950 Reppekrysset-Være i Trondheim

Nå skal byggingen snart starte på den etterlengtede gang- og sykkelveien på strekningen fra Reppekrysset til innfartsparkeringen på Være i Trondheim.

Gang- og sykkelveien i Trondheim er en del av den omfattende utbyggingen i regi av Miljøpakken, et samarbeid mellom kommunene Melhus, Trondheim, Malvik og Stjørdal.
Gang- og sykkelveien i Trondheim er en del av den omfattende utbyggingen i regi av Miljøpakken, et samarbeid mellom kommunene Melhus, Trondheim, Malvik og Stjørdal. Foto: Miljøpakken
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
2. juni 2022 - 13:33

Prosjektet knytter Malvik tettere til Trondheim gjennom å binde sammen to eksisterende gang- og sykkelveier.

Den nye strekningen vil utgjøre en del av hovedsykkelruten gjennom byen. Gang- og sykkelveien, som nå er lyst ut på Doffin, skal bygges på sørsiden av fylkesvegen.

Havila Kystruten regner med at Stad skisptunnel vil bli en turistmagnet. Seilasen vil ta ca. ti minutter.  Tverrsnitt på tunnelen blir på 1661 kvadratmeter, som vil innebære et volumuttak fast fjell på cirka tre millioner kubikkmeter. Det tilsvarer cirka 5,4 millioner kubikkmeter med sprengt fjell.
Les også

Konkurransen om å bygge verdens første skipstunnel er i gang

Samlet lengde på 1,8 kilometer

Gang- og sykkelveien får en bredde på 3,5 meter, og skal bygges parallelt med fv. 950. Samlet lengde er ca. 1.800 meter.

En undergang/kulvert i kryssingen av Vikelvvegen skal bygges i prefabrikerte betongelementer, med vingemurer av naturstein. Denne skal være ca. 25 meter lang. En stikkrenne skal bygges i Reppesbekken, som er presisert til å være et 28 meter langt betongrør (diameter 1,8 m), som skal gå under både gang- og sykkelveien og bilveien.

Det skal også bygges en betongkonstruksjon for å legge gang- og sykkelveien over eksisterende eksisterende kulvert under fv. 950 i krysset ved Væresvegen. I tillegg skal det sprenges en ca 100 meter fjellskjæring forbi et  bolighus på sørsiden, med Sognemur på toppen av fjellskjæringen.

Ett års byggetid

Det inngår også en 225 meter lang støyskjerm mot en husrekke på nordsiden av fylkesveien, samt grøntområder, med gressarealer og trær. Nye veilysskal også på plass langs hele strekningen.

Reguleringsplanen har flere forutsetninger for byggingen som bygging på dyrket mark og disponering av matjord, geotekniske forutsetninger og avbøtende tiltak i landskapet for ivaretakelse av miljø.

Tilbudsfrist for å gi pris på oppdraget er satt til 26. juni.

Byggherren planlegger oppstart i begynnelsen av august, med ferdistillelse innen 1. september 2023.

Ved å gjenbruke dagens vei ved Bakkevannet (bildet) når nye E18 Kragerø - Bamble skal bygges, unngår man å ødelegge nye naturverdier sør for området, melder Nye Veier.
Les også

Senker fartsgrensen på ny E18: – Må forvente mer av Nye Veier

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.