20. februar i år, like over klokka 04.00, falt en mann over bord i Barentshavet, fra den flyttbare boreinnretningen Scarabeo 8.
Petroleumstilsynet har nå gjennomført en granskning av hendelsen, og har funnet flere regelverksbrudd som førte til ulykken.
Den utløsende årsaken skal ha vært en manglende gangrist på riggen, skriver Ptil i rapporten.
Falt 13,5 meter ned i sjøen
Hendelsen inntraff da subseapersonell var i ferd med å klargjøre en utblåsningsventil (BOP), for å sette denne tilbake i operasjon etter vedlikehold.
To subsea-ingeniører arbeidet i området, og entret BOP Carrier som brukes til å flytte BOP mellom brønnsenteret og parkert posisjon.
Den ene subsea-ingeniøren, en mann i 40-årene, gikk ned leideren som fører til en liten tilkomstplattform på BOP Carrier. Idet han forlot leideren og trådde ned på gangristen under, falt han gjennom et hull og direkte i sjøen 13,5 meter nedenfor.
Den andre subsea-ingeniøren observerte fallet og fikk kastet ut en livbøye.
Les også: Kontroversielt skip kan være så forsinket at skandaleplattformen Yme ikke blir fjernet i tide
– Kunne ha omkommet
Kontrollrommet på Scarabeo 8 fikk varslet beredskapsfartøyet Esvagt Aurora. Personell på Esvagt Aurora mobiliserte sin mann over bord-båt, og plukket mannen opp fra vannet.
Han ble fløyet med helikopter fra beredskapsfartøyet til sykehus for sjekk og behandling. Ingen alvorlige skader ble funnet.
Petroleumstilsynet skriver at målet med granskingen har vært å klarlegge hendelsesforløp, utløsende og bakenforliggende årsaker, faktiske og potensielle konsekvenser og eventuelle identifisere regelverksbrudd.
Ifølge Ptil kunne konsekvensen av ulykken ha blitt at subsea-ingeniøren, under minimalt endrede omstendigheter, hadde pådratt seg alvorlige skader eller ha omkommet.
– Hadde flaks
Petroleumstilsynet sier til Teknisk Ukeblad at når ulykken først var ute, hadde vedkommende ufattelig flaks. I tillegg fungerte alt som skulle fungere.
– Det som er spesielt her er at det er så nære på et dødsfall. Det er noen omstendigheter her som gjør at det kunne gått riktig ille, sier pressetalskvinne Eileen O’Connell Brundtland.
Hun peker på at subseaingeniører vanligvis arbeider alene, men at det denne gangen var en kollega i nærheten som observerte at han ramlet i sjøen.
– Han fikk kastet ut livbøye med en gang. Sannsynligheten for at dette skjedde mens han var alene, var til stede, sier hun.
– Dette var også midt på natten, det var mørkt og de var heldige med været. Hadde det vært mer vind og høye bølger så kunne han blitt slengt inn under innretningen og det kunne vært vanskelig å få ham opp, forklarer hun videre.
– Kunne gått riktig ille
Brundtland sier at innsatsen, både fra kollegaen og fra mann-over-bord-fartøyet fungerte godt når det hele først gikk galt.
– Oppsummert så er det kun små endringer i omstendighetene som kunne ha ført til at dette gikk riktig ille, sier hun.
Petroleumstilsynet har nå sendt Saipem, som driver riggen, og har bedt selskapet om å redegjøre for hvordan avvikene vil bli håndtert.
– Det som er viktig er at de ser nærmere på de organisatoriske forholdene som ligger rundt dette som går på vedlikehold etter storm. De hadde ikke fått sjekket alle områdene som var påvirket av været, så de må få opp gode prosedyrer for å sjekke sånt.
Dårlig vær
Den direkte årsaken var altså en manglende gangrist på plattformen til BOP Carrier. Ptil poengterer i granskningsrapporten at det var det mye dårlig vær i området hvor Scarabeo 8 opererte i de to ukene før hendelsen inntraff.
Rapporten beskriver at det er dokumentert at det oppsto skader på gangristen akter på Scarabeo 8 7. februar. En separat rapport datert 12. februar dokumenterte ytterligere områder som var skadet. Disse skadene har oppstått som følge av kombinasjonen av røft vær og innretningens utforming.
Trolig førte det dårlige været til at også deler av gangristen på tilkomstplattformen på BOP Carrier ble forskjøvet. Dette førte til hull som det er mulig å falle gjennom.
Gangristene er ikke gitt en egen tag i vedlikeholdssystemet om bord på Scarabeo 8, og det ble ikke utført en tilstrekkelig sjekk for å detektere manglende gangrist etter dårlig vær, påpeker Ptil i rapporten, som mener dette innebærer flere brudd på regelverket.
Les også: Lundin hadde to Korea-tilbud på Edvard Grieg. Derfor valgte de norsk
Fire avvik
Granskingen har identifisert fire avvik fra regelverket. Disse er knyttet til vedlikehold av gangrister, barrierestyring, vedlikeholdsstyring og kompetanse og opplæring.
Teknisk Ukeblad har ikke lykkes å komme i kontakt med ledelsen i Saipem Norge.
Eni Norge, som er operatør på Goliat-feltet, uttaler til Teknisk Ukeblad at de ser alvorlig på hendelsen.
– Funnene Ptil har avdekket i granskningen av hendelsen på Scarabeo 8, sammenfaller i stor grad med de som ble avdekket i Eni Norges og Saipems interne granskning. Eni Norge ser svært alvorlig på hendelsen og vil påse at Saipem gjennomfører nødvendige tiltak for etterlevelse av HMS-regelverket på riggen, kommenterer kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff.
Flere granskninger
Det er heller ikke første gang det har blitt advart mot sikkerheten på Scarabeo 8.
Granskningen av ulykken på Scarabeo 8 er i tillegg bare én av flere alvorlige hendelser på norsk sokkel i år.
Det har vært så mange alvorlige hendelser de første tre månedene av 2015 at Petroleumstilsynet (Ptil) har blitt nødt til å flytte på andre oppgaver for å få gjennomført alle granskningene.
Scarabeo 8s lurvete historie: Sabotasje, slagside, Ptil-pepper og mann over bord