MENINGER

– Statlige aktører bør stille strengere miljøkrav til asfaltleveransene

Asfaltprodusentene kan produsere asfalt med mye lavere CO2-utslipp enn før. Men statlige aktører etterspør i for liten grad miljøvennlig asfalt, mener forfatteren.

NCC åpnet en av landets mest klimavennlige asfaltfabrikker på Steinskogen i Bærum i sommer. Direktør Joar Caspersen i NCC Industry mener statlige asfaltkunder må bli flinkere til å kreve at asfalten de bestiller, er miljøvennlig.
NCC åpnet en av landets mest klimavennlige asfaltfabrikker på Steinskogen i Bærum i sommer. Direktør Joar Caspersen i NCC Industry mener statlige asfaltkunder må bli flinkere til å kreve at asfalten de bestiller, er miljøvennlig.
Av Joar Caspersen, direktør i NCC Industry
27. nov. 2019 - 10:48

Ved å hente energi fra trepellets eller gass senker vi CO2-utslippene fra asfaltproduksjonen en god del. Ved å senke temperaturen i produksjonsprosessen reduseres CO2-utslippene ytterligere.

Joar Caspersen mener statlige asfaltbestillere må stille strengere miljøkrav til asfalteveransene. <i>Foto:  NCC</i>
Joar Caspersen mener statlige asfaltbestillere må stille strengere miljøkrav til asfalteveransene. Foto:  NCC

Men den virkelig store miljøgevinsten får vi imidlertid først når vi i tillegg gjenbruker freste asfaltmasser i produksjonen av ny asfalt. Hvert år freses det vekk tonnevis med asfalt på norske veier som skal reasfalteres med nye slitelag. Disse fresemassene består av slitesterk stein og bitumen, råvarer av høy kvalitet som kan og bør brukes på nytt.

Dagens moderne asfaltfabrikker klarer å kombinere miljøvennlige energikilder, senket temperatur i produksjonen og gjenbruk av freste asfaltmasser. Resultatet er at CO2-utslippene reduseres med så mye som 70-95% sammenlignet med tradisjonelle metoder.

Dessverre er det fortsatt stor skepsis i asfaltmarkedet og store statlige aktører etterspør i alt for liten grad gjenbruksasfalt, miljøasfalt, lavtemperaturasfalt eller NCC Green Asphalt, som vi i NCC kaller vår patenterte asfalt.

Magnus Ankarstrand i Yara Clean Ammonia sier at ambisjonene på Herøya består, selv om storskala produksjonen av grønt hydrogen er lagt på is.
Les også

Grønt hydrogen lagt på is: Slik vil Yara kutte utslipp nå

Tøffere krav

Bare noen få av anbudskonkurransene på de store statlige asfalteringsjobbene i 2019 åpnet for, eller belønnet, gjenbruk av asfalt. Vi i NCC Asfalt etterspør tøffere krav om bærekraft i anbudskonkurransene og mener store statlige aktører i større grad må bidra med konkurranser hvor det er et sterkere bærekraftsperspektiv.

Og det finnes eksempler på at det er handlekraft i våre naboland: I Danmark har regjeringen nylig besluttet at det kun skal legges klimavennlig asfalt på statlige veier i 2020. Her i Norge ser vi frem til en tilsvarende beslutning, der gjenbruk og miljøvennlig produksjon av asfalt belønnes i statlige anbudskonkurranser.

Bakgrunnen for skepsisen til de mer klimavennlige metodene, tror jeg skyldes dårlige erfaringer flere tiår tilbake. For det er ikke tvil om at dagens metoder baserer seg på gode og dårlige erfaringer opparbeidet over mange år. Det har hele bransjen lært av. Dagens metoder er gjennomprøvde og gjør at vi kan gi samme garantier som når vi legger tradisjonell asfalt.

En brann hos Hitachis fabrikk i Finland, gjør at leveransen av transformatorer til Oseberg kraft fra land blir forsinket. Prosjektet skal nå ikke være klart før i slutten av 2027.
Les også

Kraft fra land: Skulle være klart i 2026 – så begynte det å brenne hos leverandøren

Kommunene langt fremme

I kommunene opplever vi i større grad at bærekraftsperspektivet står sterkere. Miljøkriterier har blitt vanligere å se i kommunenes anbudskonkurranser og innkjøpssamarbeid de siste årene. Stadig flere lokale politikere ønsker å gjennomføre konkrete miljøtiltak, og den asfaltleverandøren som kan levere kvalitet til rett pris og samtidig påvirke miljøet i minst mulig grad, blir som regel foretrukket leverandør. Vi i NCC gjennomførte denne asfaltsesongen en rekke slike asfaltprosjekter. Erfaringene er svært gode og vi tror at denne trenden vil fortsette også neste sesong.

De aller strengeste miljøkravene stilles gjerne fra næringslivet og private byggherrer. Et godt eksempel er TINE som i år skulle asfaltere ved sitt nye meieri på Flesland i Bergen og krevde et komplett miljøregnskap for hele asfaltleveransen, inkludert transport. Slike krav bør også statlige aktører begynne å stille.

Still krav til asfaltentreprenørene. Krev mer bærekraftige løsninger for asfaltleveransen. NCC er i alle fall klar for å levere løsninger som bidrar til betydelig reduksjon av CO2-utslippene.

Dette innlegget ble først publisert på NCCs blogg.

Geoprime-dekkene har form som vanlige hulldekker.
Les også

Verdens første: – Betongen vår er sterkere uten sement

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.