Mercedes-Benz viser neste uke frem EQC for pressen, og det hele skal foregå på Østlandet. I forbindelse med dette slipper bilprodusenten flere detaljer om den kommende SUV-en.
Tyskerne har lenge oppgitt en rekkevidde på «mer enn 400 kilometer». Nå er det klart at WLTP-rekkevidden er 417 kilometer.
Med en batterikapasitet på 80 kilowattimer, skulle det bety et forbruk på 19,2 kilowattimer per 100 kilometer.
Selv oppgir Mercedes et forbruk på mellom 20,8 og 19,7 kWh per 100 km.
Det skulle bety en rekkevidde på mellom 388 og 406 kilometer.
- For den som lever smått: Slik er Tesla Model 3 på langtur med tre barn i baksetet
Forbruk og rekkevidde hos konkurrenter
Til sammenligning har Audi E-Tron en WLTP-rekkevidde på 415 kilometer. Det med et batteri på 95 kilowattimer.
Det skulle bety et forbruk på 22,9 kWh/100 km. Selv oppgir Audi forbruk fra 22,7 kWh/100 km ved blandet kjøring.
Jaguar I-Pace har en rekkevidde på inntil 470 kilometer. Batteriet er på 90 kilowattimer, noe som skulle bety et forbruk på fra 19,1 kWh/100 km. Jaguar oppgir forbruk fra 22 kWh/100 km, som betyr rekkevidde på 431 kilometer.
Tesla Model X Long Range har 100 kWh batteri og WLTP-rekkevidde på 505 kilometer. Det betyr et forbruk på 19,8 kWh/100 km.
Ingen versting på papiret
Sånn sett ser ikke EQC ut til å være blant de verste på forbruk. Men det er klart at dette er store og tunge biler som gir færre kilometer per kilowattime enn mindre biler.
Den store og tunge, men mer effektive Tesla Model S har en WLTP-rekeevidde på 610 kilometer. Det betyr et forbruk på 16,4 kWh/ 100 km.
Så skal det selvsagt understrekes at forbruket i svært stor grad styres av førerens høyre fot og føreforhold. Så tallene er ikke fasiter.
Ved frisk kjøring tipper vi at Mercedes-Benz EQCs to motorer kan trekke godt med strøm fra batteriet. Effekten er oppgitt til 300 kilowatt, og dreiemomentet 760 newtonmeter.
Biler når 100 kilometer i timen fra stillestående på 5,1 sekunder. Det er kjapt, men ikke klasseledende.
- Les også: Tesla oppgraderer Model S og X
Priser ikke kjent
Bilen blir å se i og rundt Oslo noen uker fremover, da til sammen 400 journalister skal flys til Oslo mellom 6. og 22. mai for å se på den.
Hvor mye den elektriske «mærsja» skal koste er fremdeles ukjent. Prisene skal slippes i løpet av andre kvartal, altså en gang før midten av sommeren.
- Les mer om elbil på TU Elektrisk.