Kontrakten omfatter også lys på gang- og sykkelveier langs riksvegene og sidearealer som rasteplasser og pendlerparkeringsplasser.
– Kontrakten omfatter cirka 30.000 lyspunkter. Mye av dette er konvensjonelle pærer som må byttes med jevne mellomrom, men nye LED-armaturer overtar mer og mer. Alle steder hvor det skiftes armaturer, blir det nå montert LED-armaturer, sier Petter Østli Skorem, prosjektkoordinator i Statens vegvesen.
![I 2021 stoppet arbeidet i Moss sentrum opp, etter at det ble oppdaget et stort kvikkleirefelt i skråningen ned mot fjorden der et nytt dobbeltspor og stasjon skal bygges.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833714/DJI_0894%2520(002).jpg)
Entreprenør saksøker Bane Nor for 300 millioner
Seksårig kontrakt
Veilyskontrakten for Stor-Oslo gjelder for perioden 2021-2027, med oppstart 1. september i år. Kontrakten har en verdi på cirka 114 millioner kroner.
– Denne kontrakten er på seks år og ikke fem, som er vanlig for driftskontrakter. Dette gjør vi for å forskyve kontraktene i Øst-Norge slik at det ikke skal komme flere store kontrakter ut i markedet samtidig, forklarer Skorem.
Kontrakten har en gjensidig opsjon for byggherre og entreprenør på 1+1+1 år i tillegg til byggherrens ensidige opsjon på ett år.
![Vinteren var hard for Ruters el-busser, og enda hardere for Unibuss, som var nære konkurs. Nå er de i en rekonstruksjonsfase.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837756/original.jpg)
Unibuss: Tapte 439 millioner i fjor – men videre drift er sikret
Mesta med tre elektrokontrakter i Øst-Norge
Tildelingskriteriene for veilyskontrakten i Stor-Oslo var laveste pris, men med kvalifikasjonskrav både på egnethet, HMS og kompetansekrav. Mesta tilfredsstilte alle disse kravene i tillegg til laveste pris. De var i konkurranse med Arkel Romerike, Otera Traftec og Set Elektro.
I tillegg til veilyskontrakten i Stor-Oslo, har Mesta fra før to andre elektrokontrakter for Statens vegvesen i Øst-Norge: Veilyskontrakt i gamle Oppland fylke, og elektro- og automasjonskontrakt i Oslo, Asker og Bærum, som i hovedsak gjelder tunnelinstallasjoner.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Vegvesenet legger stor vekt på vinterdrift i den nye kontrakten.](https://images.gfx.no/130x87/2722/2722286/IMG_5385.jpg)
Ny driftskontrakt til nær 500 millioner: – Stor vekt på vinterdrift