Mellom 2015 og 2019 rapporterte Equinor inn utslipp av over 40.000 liter mer olje enn de hadde tillatelse for.
Equinor mente i 2018 at utslippene ikke utgjorde en stor risiko for miljøet ettersom oljen ikke spredte seg til sjøen. Direktoratet nøyde seg derfor med å be Equinor gå gjennom rutinene for å unngå flere uhell.
Også i 2019 og 2020 har det oppstått flere utslipp, og utslippene i år har også spredt seg til sjøen.
Equinors vurdering i 2018 er derfor ikke riktig, ifølge direktoratet, som bruker uvanlig krasse formuleringer i et ferskt brev til Equinor som Aftenposten/E24 har fått innsyn i.
«Vi ser svært alvorlig på situasjonen», heter det blant annet i brevet.
– Spesielt
Direktoratet har hatt en rekke møter med Equinor-ledelsen tidligere i år. Bakgrunnen er en frykt for at jobben med å ivareta miljøet mangler forankring på toppnivå i selskapet.
– Det er spesielt at vi må påpeke at dette er viktig. Utfordringen er langt større enn det vi har antatt tidligere. Situasjonen på Mongstad er overhodet ikke tilfredsstillende. Vi håper Equinor tar dette alvorlig og følger opp, sier seksjonssjef Harald Sørby i Miljødirektoratet.
– Forholdene vi har avdekket på Mongstad, er uakseptable, sier konserndirektør Irene Rummelhoff i Equinor.
I en pressemelding opplyser hun at Equinor har satt i verk tiltak for å begrense konsekvensene av oljetilsiget.
– Alle kilder vi har funnet til lekkasjer, er utbedret, sier hun.
Anmeldes av Bellona
SVs Lars Haltbrekken reagerer sterkt på opplysningene og varsler at SV vil ta opp saken i Stortinget.
– I tillegg vil vi ta initiativ til at Equinor kommer til energi- og miljøkomiteen på Stortinget for å fortelle hva de har tenkt å gjøre, sier Haltbrekken i en kommentar til NTB.
Bellona varsler at de vil anmelde Equinor for grov miljøkriminalitet etter at Miljødirektoratet fredag kom med sterk kritikk av utslipp fra Mongstad.
– Det vi ser nå er et selskap som er i dyp krise, og som må defineres som notorisk miljøkriminelle. Jeg er dypt bekymret for utviklingen vi ser, det er bare et tidsspørsmål før en alvorlig ulykke skjer på ett av deres anlegg, sier Bellona-leder Frederic Hauge til NTB.
– Det er grov miljøkriminalitet vi står overfor. Og igjen ser vi hvordan vedlikeholdsprogrammene blir kuttet, akkurat som på Melkøya, sier Hauge.
Han hevder medarbeidere har forsøkt å si fra, uten å bli hørt.
– Dette er et resultat av kostnadsbesparing, og de holder ting skjult for myndighetene, påstår Hauge.
At kutt i vedlikeholdet er årsaken til utslippene vil ikke Equinor være med på.
– Granskingsrapporten på Mongstad-hendelsen slår ikke fast at det var kutt i vedlikeholdsprogram som var årsaken til hendelsen. Hendelsen på Melkøya er fortsatt under gransking og Bellona har ikke grunnlag for å trekke konklusjoner på årsakene til hendelsen, sier pressetalsperson Eskil Eriksen i Equinor til NTB.
Det var Equinor selv som oppdaget utslippene og meldte inn dette til Miljødirektoratet.
– Forholdene vi har avdekket på Mongstad er uakseptable, sier Irene Rummelhoff, direktør for Markedsføring, prosessering og handel i Equinor, i en pressemelding som ble sendt ut tidligere|.