Etter omfattende dialog mellom Statens vegvesen og EBA (Entreprenørforeningen bygg og anlegg) er det nå enighet om at asfaltkontraktene for neste år skal reguleres etter «Byggekostnadsindeks for veganlegg, drift og vedlikehold av veger, delindeks for asfaltering av veger».
Det betyr at innebærer Statens vegvesen tar en større andel av risikoen for prisøkning enn tidligere.
– Entreprenørene er veldig godt fornøyde med at SVV har tatt entreprenørenes innspill på alvor og at vi har hatt god dialog om mekanismer som vil redusere entreprenørenes risiko i fremtiden, sier leder for EBAs Asfaltutvalg Morten Aurstad Aspnes i en kommentar.
– 2022-sesongen har vært meget spesiell og vi håper alle at vi ikke får lignende hendelser i fremtiden. Erfaringen har også vist at entreprenørene hadde en uholdbar risiko i kontraktene.
– Vi vil nå oppfordre alle andre offentlige innkjøpere av asfalt til å følge SVV sitt gode eksempel og innføre prisregulering etter denne indeksen i dekkevedlikeholds- og utbyggingskontrakter, sier Aurstad Aspnes.
Ettårige asfaltkontrakter som brukes i forbindelse med vedlikehold av riks- og fylkesveier har i mange år vært fastpriskontrakter med indeksregulering av kun bitumen. Kostnader for energi til oppvarming har ikke vært regulert siden 2014. Spesielt i 2022 har kostnadene for energi hatt en stor og uforutsigbar økning siden entreprenørene leverte tilbudene i januar/februar.