Modellen NEVS 9-3 er en elektrisk utgave av Saab 9-3, som sist ble produsert i Trollhättan i Sverige frem til 2014.
Eieren General Motors solgte Saab til Spyker Cars, som ikke klarte å få finansene i orden. Senere ble restene av Saab solgt til investorgruppen NEVS.
NEVS står for National Electric Vehicle Sweden, og har hovedkvarter i Trollhättan. Den kinesiske eiendomsutvikleren Evergrande Group kjøpte aksjemajoriteten i NEVS i år.
Først tok de solcellemarkedet. Nå vil Kina ha hydrogenfabrikker i Europa
Kjøper seg opp
De har også kjøpt den kinesiske batteriprodusenten CENAT, den britiske drivlinjeprodusenten Protean som spesialiserer seg på navmotorer, og nederlandske e-Traction som også lager drivlinjer.
Evergrande Group satser dermed tungt på elektrisk mobilitet.
NEVS 9-3 er nå i serieproduksjon i Tianjiin, i en ny fabrikk NEVS har bygget i Kina. Kapasiteten er 50.000 biler i året, og kan utvides.
NEVS etablerer flere fabrikker i Kina, blant annet i Shanghai.
Det ble holdt en seremoni for å markere starten på produksjonen 29. juni. Siden da har produksjonen kommet i gang.
Saab-plattform
NEVS 9-3 er utstyrt med batterier fra CATL, har en motor på 130 kilowatt, med et moment på 280 newtonmeter. Toppfarten er satt til 140 kilometer i timen, skriver Yicaiglobal.com.
Bilen vil være i salg for 214.000 kroner i Kina. Det er ikke annonsert noen planer om å selge den utenfor Kina ennå.
Siden dette i realiteten er en Saab 9-3, så er den også basert på Saabs Phoenix E-plattform. Den skal danne grunnlaget for ytterligere fire modeller.
Det er ikke klart hvor store endringer som er gjort fra Saab 9-3 til NEVS 9-3.
Evergrande planlegger å investere over 200 milliarder kroner i tre fabrikker de neste årene, og har som mål å bli verdens største elbilgruppe i løpet av tre til fem år, skriver Electrive.
I en av disse fabrikkene skal de bygge elbiler, og i de to andre skal de bygge batterier. Produksjonskapasiteten skal være en million biler og 50 gigawattimer i året.
Batterigigant sliter: – En perfekt storm