IT

Nå får ingen kopiere Apple Store

Denne retten har Apple kjempet lenge for.

Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
17. juli 2014 - 14:01

ORLANDO: Apple Stores er blitt turistattraksjoner verden rundt, og teknologigiganten gjør hva de kan for å verne om sitt suksesskonsept.

I fjor fikk de varemerke-beskyttet designet av sine butikker i USA, nå slår EU-domstolen fast at de kan gjøre det samme i Europa.

Les også: Dette er ryktene om iPhone 6

Unikt design

For Apple har dette vært en lang kamp.

Rettsprosessen i USA tok tre år, og da de ønsket å videreføre beskyttelsen til Tyskland, ble det først avvist, før EU-domstolen nå uttaler at Apple har rett til å beskytte sitt butikk-konsept dersom det skiller seg markant fra konkurrentene sine. Da er det å oppfatte som en forlengelse av deres varemerke.

Men EU-domstolen gjør det også klart at Apples søknader i Europa må behandles sak for sak, av respektive lands myndigheter. Dette gjelder også den opprinnelige saken i Tyskland.

Apples mål er åpenbart: De vil hindre at konkurrenter kopierer deres konsept og spiser markedsandeler.

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet om hvordan for eksempel Microsoft ruller ut butikker som sterkt minner om Apple sine.

I bildegalleriet over kan du se likheter og forskjeller mellom Apple Store og Microsoft Store som ligger side om side i Florida Mall i Orlando.

Les også: Ny iMac har en stor mangel

Dette er kjennetegnene

Hva er det så som er unikt ved Apple Stores utforming?

  • Inngangspartiet: Store, rektangulære, horisontale paneler over et utstillingsvindu i klart glass - og to smalere paneler på hver side.
  • Inne: Store, rektangulære innfelte belysningsenheter i hele takets lengde.
  • Rektangulære bord anordnet i en linje gjennom hele butikken.
  • Bakerst i butikken er det et avlangt bord med videoskjermer over.
  • Design og plassering av hyller er også nevnt som kjennetegn på en Apple Store.

Så kan man spørre seg om hvor mye EU-domstolens vedtak i praksis betyr.

Som det kommer fram av bildene over, ligner for eksempel Microsofts butikker temmelig mye. Men de har noen buede bord, og et lite avlukke bakerst i butikken. Dermed er de ikke like.

Microsoft har for øvrig en egen varemerkeregistrering på sine butikker.

Buede bord er ett av særtrekkene som skiller Microsofts butikker fra Apple sine.
på sine butikker.Buede bord er ett av særtrekkene som skiller Microsofts butikker fra Apple sine. Svein-Erik Hole

Les også:

– Apple starter produksjonen av smartklokke i juli

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Apple vil koble hodesett til iPhone-pluggen

8 av de beste nyhetene i iOS 8  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.