Nå har svenskene forsket på hvorfor Norge er bedre på trafikksikkerhet

En av årsakene er at bilistene på det statlige veinettet i Norge er flinkere til å følge fartsgrensene, viser en studie fra svenske VTI.

Flere mennesker dør i trafikken i Sverige sammenlignet med Norge. Den største forskjellen er blant ubeskyttede trafikanter.
Flere mennesker dør i trafikken i Sverige sammenlignet med Norge. Den største forskjellen er blant ubeskyttede trafikanter. Foto: VTI
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
8. des. 2020 - 11:41

Sverige og Norge har lenge ligget i tet i verden når det gjelder trafikksikkerhet. Fra et internasjonalt perspektiv har antall dødsfall per innbygger i begge land vært lavt.

De siste tiårene har dødstallene vekselvis vært lavere i Sverige sammenlignet med Norge og omvendt. Men siste ti årene har imidlertid trafikksikkerheten i Norge forbedret seg betydelig, mens det har vært en viss nedgang i Sverige.

Siden 2015 har Norge hatt færre drepte i trafikken per innbygger enn Sverige. Mellom årene 2014–2018) hadde Norge 2,4 dødsfall per 100 000 innbyggere. Antall dødsfall i Sverige i samme tidsperiode var 2,8 per 100 000 innbyggere.

Flere syklister dør i Sverige

- Et resultat av studien vår viser at flere syklister dør i Sverige enn i Norge, og hvis du ser nærmere på statistikken, ser du at det er i gruppen 75 år eller eldre at forskjellen er størst. Man kan mistenke at forskjellen skyldes at det er mer vanlig i Sverige for eldre å sykle, men dette er ikke noe vi har klart å bekrefte i studien vår, sier Åsa Forsman, seniorforsker ved Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Det er også forskjeller mellom de to landene når det gjelder fartsgrenser og omfanget av møtefrie veier.

Norge har lavere fartsgrenser og bedre hastighetsoverholdelse på det statlige veinettet. I tillegg er nesten all trafikk på 90-veier i Norge møteseparert, mens andelen møteseparert trafikk på 90-veier i Sverige er bare 20 prosent.

Sverige har imidlertid en større andel trafikk på møtefrie veier totalt på statlige veier enn Norge har.

- Forskjellen i omfanget av møteseparasjon er en sannsynlig forklaring på at Sverige har høyere dødsrisiko på veier med en fartsgrense på 90 kilometer i timen. På veier med en fartsgrense på 80 kilometer i timen, kunne vi ikke se noen forskjell i risiko mellom landene, sier Åsa Forsman.

Felles prosjekt

Hensikten med studien var å kartlegge Norges utvikling de siste årene og å studere hva som er forskjellig mellom landene. Det er hovedsakelig den siste tiårsperioden (2009–2018) som er studert.

Studien ble finansiert av det svenske Trafikverket,, Skyltfonden, Statens vegvesen og Trygg Trafikk og ble utført av VTI i samarbeid med Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.