I år har vi endelig sett det brede utvalget av elbiler komme. Flere og flere produsenter tilbyr flere modeller i et stadig bredere prissegment. Og det viser igjen i salget i Sverige. Ifølge Bil Swedens tall for oktober var 51 prosent av alle nyregistrerte biler elektrifisert – og hele 23 prosent var elbiler.
Bransjeforeningen skriver at så langt i år har antall nyregistrerte personbiler økt med 9 prosent sammenlignet med i fjor – men ligger også 9 prosent bak tallene fra 2019.
Etterspørselen på forbrukernivå er sterk, det som bremser er mangelen på halvledere og andre komponenter. Den hemmende faktoren gjør at årets prognose for personbiler reduseres noe.
Elbilsalget økte med 96 prosent
Elektrifiseringen har skutt fart. Sammenlignet med oktober i fjor økte salget av elbiler med 96 prosent. En forklaring på økningen kan være at alternativer som VW ID4, Skoda Enyaq, Audi Q4, Hyundai Ioniq 5 og MG ZS EV ikke en gang ble tilbudt da.
– Økningen av ladbare kjøretøy skjer nå først og fremst hos privatkunder, mye drevet av lanseringer av nye attraktive modeller i gode prissegmenter, sier Jessica Alenius, visepresident i Bil Sweden i en melding.
Én av tjue biler kan lades
Økningen i ladbare biler gjør også at Sverige nå ved utgangen av tredje kvartal 2021 har en personbilpark i Sverige som består av i overkant av 5 prosent av elbiler og ladbare hybrider. 1. januar var det tallet 3,6 prosent.
Ser vi på de ulike salgslistene er det Volkswagen som topper blant elbilene med ID4, «den nye folkevogna». Deretter kommer konsernsøskenet Skoda Enyaq, etterfulgt av Polestar 2. Blant plug-in-hybridene er Kia Ceed nummer én, etterfulgt av Volvo XC60 og Toyota Rav4.
Artikkelen ble først publisert av Ny Teknik.
Her er elbilene som allerede har fremtidsteknologien V2G