Tesla har vært i hardt vær den siste tiden, etter at en person omkom i en bilulykke med en Model S som opererte i «Autopilot»-modus.
Det betyr neppe kroken på døra for selvkjørende biler, noe Nissans seneste nyhet viser. De lanserer sin «ProPilot», som i bunn og grunn gjør det mye av det samme som Teslas funksjon. Bare en del mer forsiktig.
Nissan passer imidlertid på hvordan de omtaler funksjonen. De kaller det semiautonomi, og beskriver det som en avansert fartsholder.
Hensikten er på ingen måte at du skal kunne ta hendene av rattet og drive med andre ting.
Det er for så vidt heller ikke mening med Teslas system, men det er dokumentert flere tilfeller av sjåfører som ikke holder på rattet, og sågar tilfeller hvor sjåføren har satt seg i baksetet.
I den nyeste versjonen av Teslas Autopilot kreves det imidlertid at sjåføren regelmessig tar i rattet, og overser man varsler om dette, vil bilen sette på nødblinken og stanse.
- 24 biler lot seg enkelt låse opp: Slik kan tyver stjele bilen din uten å ha nøkkel
Hendene på rattet, takk
Dette er også bakt inn i Nissans system. Det er basert på et enkelt kamera, og programvare fra Mobileye. Det kan holde avstanden til bilen foran deg, passe på at du holder filen din, bremse når bilen foran bremser og slikt.
Men tar du hendene av rattet i mer enn fire sekunder, vil bilen insistere på at du holder i rattet. Etter ti sekunder vil en alarm høres. Om du ignorerer beskjeden, vil systemet ganske enkelt skru seg av.
Dette fordi japansk lov krever at føreren alltid har en hånd på rattet, ifølge Forbes.
Systemet fungerer dessuten ikke i hastigheter under 50 kilometer i timen, med den hensikt at man ikke skal kunne aktivere det under bykjøring.
- Diesel og bensin skal være med oss en stund til: Slik kan motorene bli renere
Skrur seg av om det regner
Dessuten vil systemet skru seg av om vindusviskerne på bilen går for full pinne. Det skyldes at systemet ikke er laget for å fungere i snø- og tett regnvær.
– Disse funksjonene er ment å støtte sjåførene, og er ikke ment som mulighet for selvkjøring som lar sjåføren ta øynene vekk fra veien. Dette er to veldig forskjellige ting, sier Nissans visepresident Hideyuki Sakamoto til Reuters.
Neste steg for produsenten er autonomi i flere felt, med mulighet for automatisk feltskifte innen 2018, og bykjøring inkludert veikryss innen 2020.
- Trosser virkningsgraden: Derfor produserer japanerne hydrogenbiler
Kommer til Quasqai i Europa
Nissans ProPilot fungerer for øvrig bare på vanlige tofelts motorveien i dag. Den lanseres på modellen Serena, som er en bil i det midtre prissjiktet. Den skal lanseres på Quasqai i Europa i 2017, ifølge Forbes.
Her vil Nissan antakeligvis pare den med radarsensorer, ettersom hastighetene på europeiske motorveier er høyere enn på japanske, hvor maks hastighet typisk er 100 kilometer i timen.
Til nå har funksjonalitet som gir en slik grad av selvkjøring bare vært tilgjengelig på dyrere biler.