BIL

Nå kommer Nissans «autopilot»

Kommer med teknologi lignende Teslas. Men den kjenner sine grenser.

Nissan har lansert en relativt billig bil med mulighet for selvkjøring. Dog med en del flere begrensninger enn Tesla operer med.
Nissan har lansert en relativt billig bil med mulighet for selvkjøring. Dog med en del flere begrensninger enn Tesla operer med. Bilde: Nissan
Marius ValleMarius ValleJournalist
14. juli 2016 - 19:15 | Endret 15. juli 2016 - 10:26

Tesla har vært i hardt vær den siste tiden, etter at en person omkom i en bilulykke med en Model S som opererte i «Autopilot»-modus

Det betyr neppe kroken på døra for selvkjørende biler, noe Nissans seneste nyhet viser. De lanserer sin «ProPilot», som i bunn og grunn gjør det mye av det samme som Teslas funksjon. Bare en del mer forsiktig.

Nissan passer imidlertid på hvordan de omtaler funksjonen. De kaller det semiautonomi, og beskriver det som en avansert fartsholder.

Hensikten er på ingen måte at du skal kunne ta hendene av rattet og drive med andre ting.

Det er for så vidt heller ikke mening med Teslas system, men det er dokumentert flere tilfeller av sjåfører som ikke holder på rattet, og sågar tilfeller hvor sjåføren har satt seg i baksetet.

I den nyeste versjonen av Teslas Autopilot kreves det imidlertid at sjåføren regelmessig tar i rattet, og overser man varsler om dette, vil bilen sette på nødblinken og stanse.

Hendene på rattet, takk

Dette er også bakt inn i Nissans system. Det er basert på et enkelt kamera, og programvare fra Mobileye. Det kan holde avstanden til bilen foran deg, passe på at du holder filen din, bremse når bilen foran bremser og slikt.

Men tar du hendene av rattet i mer enn fire sekunder, vil bilen insistere på at du holder i rattet. Etter ti sekunder vil en alarm høres. Om du ignorerer beskjeden, vil systemet ganske enkelt skru seg av. 

Dette fordi japansk lov krever at føreren alltid har en hånd på rattet, ifølge Forbes.

Systemet fungerer dessuten ikke i hastigheter under 50 kilometer i timen, med den hensikt at man ikke skal kunne aktivere det under bykjøring.

Skrur seg av om det regner

Dessuten vil systemet skru seg av om vindusviskerne på bilen går for full pinne. Det skyldes at systemet ikke er laget for å fungere i snø- og tett regnvær.

– Disse funksjonene er ment å støtte sjåførene, og er ikke ment som mulighet for selvkjøring som lar sjåføren ta øynene vekk fra veien. Dette er to veldig forskjellige ting, sier Nissans visepresident Hideyuki Sakamoto til Reuters.

Nissan skal lansere mer avanserte versjoner de neste årene. <i>Foto: Nissan</i>
Nissan skal lansere mer avanserte versjoner de neste årene. Foto: Nissan

Neste steg for produsenten er autonomi i flere felt, med mulighet for automatisk feltskifte innen 2018, og bykjøring inkludert veikryss innen 2020.

Kommer til Quasqai i Europa

Nissans ProPilot fungerer for øvrig bare på vanlige tofelts motorveien i dag. Den lanseres på modellen Serena, som er en bil i det midtre prissjiktet. Den skal lanseres på Quasqai i Europa i 2017, ifølge Forbes.

Her vil Nissan antakeligvis pare den med radarsensorer, ettersom hastighetene på europeiske motorveier er høyere enn på japanske, hvor maks hastighet typisk er 100 kilometer i timen. 

Til nå har funksjonalitet som gir en slik grad av selvkjøring bare vært tilgjengelig på dyrere biler.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.