Nå skal alle norske husstander ha en digital strømmåler, og fra 18. februar skal daglige måleverdier automatisk sendes inn til databasen Elhub.
Men flere nettselskaper og kunder har allerede hatt god nytte av AMS-målerne, skriver bladet Energiteknikk. Gjennom AMS-målerne har nettselskapene fått spenningsmålere og jordfeilvarsling hos alle kundene sine. Uvanlige utslag kan indikere brannfare:
– I høst fant vi tre tilfeller der det var svartbrent i plasten og isolasjonen i det elektriske utstyret hos kunden. Der vet vi at det kunne blitt brann, sier ansvarlig for AMS-utrullingen i Alta Kraftlag, Silje Ingebrigtsen.
I tillegg til svidde varmtvannstanker og stikkontakter, har AMS-målerne også avdekket jordfeil og feilkoblinger.
– Vi har funnet en god del berøringsspenninger på så høyt nivå at det kan være skadelig for folk, sier Ingebrigtsen.
- Alle får AMS-måler innen nyttår: - Har en vanskelig port-løsning og data som kommer ut i tre forskjellige formater
Gnistrende ledninger i Haugesund
Også Haugaland Kraft har lignende erfaringer. I vår fikk de inn AMS-målinger som viste kritisk spenningsfeil hos en privatkunde i Haugesund. De sendte straks ut en montør som fant en rødglødende inntaksboks der ledningene lå og gnistret bak dekselet.
– Vi har flere ganger avdekket dårlige klemmeforbindelser med varmgang som kunne ført til brann hos kunder, sier fagansvarlig for smartnett hos Haugaland Kraft, Svein Inge Djursvoll.
Feilene blir oppdaget ved at målerne viser jordfeil eller stor variasjon i spenningskurven.
– Feilen kan være i sikringsskapet, i inntaket til huset, i hovedsikringen eller i våre koblingsskap ute i gata. Før ble slike feil gjerne avdekket ved strømbrudd eller skade ved anlegget. Nå kan vi oppdage det før noe skjer, sier Djursvoll.
- Tibber-gründeren står klar til å gjøre AMS-målerne smarte: Mener nettselskapene somler
Har lett etter nåla i høystakken
En annen stor fordel er at nettselskapet nå kan bruke jordfeilvarsling i AMS måleren for lettere å kan se hvilken sluttkunde som har jordfeil.
– Hittil har vi bare kunnet se ved hvilken nettstasjon feilen var, men det er gjerne 100-200 hus tilknyttet en nettstasjon, så det ble som å lete etter nåla i høystakken. Vi bruker jo montører til å gå rundt og lete, så nå kan vi spare tid og ressurser. Dette er jo ikke primæroppgaven til AMS-målerne, men det er en stor nytteverdi som vi nærmest får med på kjøpet, sier Djursvoll.
Mange kunder har fortsatt gamle anlegg uten jordfeilbryter. I slike anlegg har det kunnet gå lang tid før feil ble oppdaget.
– Med AMS har vi fått spenningsmålere og jordfeilvarsling hos alle kunder og vil kunne finne feilene tidlig. Hvis feilen ligger utenfor huset kan vi utbedre nettet før kunden engang vet at det er et problem, sier Djursvoll.
I Alta har de også oppdaget et annet problem:
– Moderne anlegg har både jordfeilbryter og -varsler. Men ved feil på litt eldre anlegg har montøren funnet varslere som lyser grønt. Da har jordfeilvarsleren vært defekt og gitt kundene inntrykk av at alt er i orden, selv om det ikke er det, sier Silje Ingebrigtsen.
- Utsetter ikke Elhub: Ber nettselskapene jobbe på i romjulen
Slipper å reise ut for å stenge strømmen
AMS-teknologi og nye sensorer brukes også i nettstasjonene.
– Å få reelle verdier inn i systemet gir oss mulighet til å finne ut når nettstasjonene går på høyere belastning enn de skal, og bytte dem ut før de blir ødelagte. Det hender også vi slipper investeringer, fordi belastningen var lavere enn vi trodde. Da kan vi flytte om på nettstasjoner internt i stedet for å skifte dem ut, sier Silje Ingebrigtsen i Alta Kraftlag.
En tredje ting som gjør AMS-målerne verdifulle for nettselskapet, er den innebygde bryterfunksjonen.
– Nå kan vi sentralt stenge av strømmen for eksempel når en student flytter ut av hybelen. Før måtte vi fysisk dra ut og stenge anleggene, nå er industrikunder de eneste vi må ut til. Dette er nok en særlig fordel for selskapene som har mange hybler i sitt område, tror Djursvoll.
Både i Alta og i Haugesund tror man at AMS vil gi flere muligheter enn man har oppdaget til nå.
– Det ligger mye data der som vi ennå ikke har tatt i bruk. Blant annet vil AMS kunne erstatte de instrumentene vi nå monterer ute hos kunden for å måle spenningskvalitet, tror Djursvoll.
– Faktura var den åpenbare fordelen, og vi har hatt mange færre korreksjoner når kunder ikke har lest av måleren over lang tid. Men vi er fortsatt i startfasen, og har til nå bare tatt de enkleste tingene, sier Ingebrigtsen.
- Kundene blir forvirret: Nettselskapene kan bli tvunget til å skifte navn og logo (TU Ekstra)j