Den store forskjellen mellom elbiler og bensin- og dieselbiler er motoren og at elbiler har et hovedbatteri, mens bensin- og dieselbiler har drivstofftank. Der elbilen har én eller flere elmotorer, har bensin- og dieselbiler forbrenningsmotorer med mange bevegelige deler.
– I utgangspunktet er det færre ting som kan gå galt med motoren i en elbil enn i biler med forbrenningsmotor. Derfor er det ikke motorstopp som er høyt på listen over bilberginger til elbiler. Derimot har elbiler mer elektriske feil eller feil med hovedbatteri som kan føre til driftsstans, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Startproblemer og flatt startbatteri er den vanligste årsaken til at bilbergerne rykker ut for å hjelpe elbilister. Dette er også den vanligste årsaken for andre bilister, ifølge NAF.
Startbatteriet er det lille batteriet som styrer dørlåser, lys og en del andre ting. Batteriets viktigste oppgave er å starte motoren.
– I elbiler er startbatteriet mindre enn i bensin- og dieselbiler. Grunnen er enkelt forklart at i en diesel- eller bensinbil skal startbatteriet bokstavelig talt fyre opp motoren. Det krever mer kraft enn i en elbil, hvor elmotoren nærmest starter som en PC. Det at startbatteriet er mindre i elbiler, er hovedgrunnen til at mange elbilister også opplever å ikke få start på bilen, særlig vinterstid, forklarer Sødal.
Utover startproblemer og flatt batteri er punktering nest største grunn til at biler trenger berging om sommeren. Om vinteren er det fastkjøring i is og snø.
Ifølge Finans Norge trengte 277.000 bilister berging i fjor, det høyeste tallet noensinne. Året før var tallet drøyt 254.000.
Batteribranner vekker bekymring – hva er egentlig sant?