FORSVAR

Nansen-klassen kan få tre polskbygde søsterfregatter

Kan NSM gå fra land til sjøs i Polen?

De tre F100-fregattene HMAS Hobart HMAS Brisbane og HMAS Sydney under en øvelse sør for New South Wales i 2020.
De tre F100-fregattene HMAS Hobart HMAS Brisbane og HMAS Sydney under en øvelse sør for New South Wales i 2020. Foto: Mr Peter Beeh/Det australske forsvaret
13. aug. 2021 - 19:00

I løpet av dette året skal Polen beslutte hva slags tre fregatter som skal bygges til erstatning for dagens to amerikanskbygde fartøyer i Oliver Hazard Perry-klassen.

I finalerunden står det mellom tyske ThyssenKrupp Marine Systems (tkMS), britiske Babcock og spanske Navantia.

Det spanske verftet tilbyr fregatter som er basert på F100-designet i likhet med den norske Fridtjof Nansen-klassen.

Må bygges i Polen 

F100 består i dag av tolv skip etter at KNM Helge Ingstad er under opphugging.

I tillegg til de fire gjenværende norske fregattene er dette fem spanske fregatter i Álvaro de Bazán-klassen og tre australske i Hobart-klassen. De sistnevnte ble bygget i Australia av ASC-verftet som nå er underlagt BAE Systems.

Mens Nansen-klassen ble bygget på Navantias verft i Ferrol nordvest i Spania, er det et krav at de kommende polske fregattene skal bygges av det statseide forsvarskonsernet PGZ i Gdynia gjennom en såkalt ToT-kontrakt (teknologioverføring).

– Dette er en forretningsmodell vi har meget god erfaring med, skriver Navantia i en pressemelding.

Det er også budskapet fra konkurrentene, eksempelvis tkMS som påpeker at over halvparten av deres eksporterte krigsskip er bygget av kunden.

I den polske Miecznik-konkurransen er den tyske kandidaten Meko A-300 PL, mens britene tilbyr Arrowhead 140-designen som er basert på de danske fregattene i Iver Huitfeldt-klassen.

Langt samarbeid

Uavhengig av hva slags løsning Polen til slutt ender opp med, kan det være muligheter for norsk industri eksempelvis når fregattene skal bestykkes med kryssermissiler.

Det begynner å nærme seg 13 år siden at Polen ble den første eksportkunden av Naval Strike Missile (NSM) fra Kongsberg Defence & Aerospace (KDA). Polen har allerede et vedlikeholdssenter for missilet som de bruker i sitt kystartilleri.

Siden den gang har Polen bestilt flere missiler i 2010 og 2014 og KDA og PGZ har sågar ytterligere styrket båndene gjennom en samarbeidsavtale som ble inngått i 2016.

I forbindelse med den første kystforsvarskontrakten i 2008 ble det inngått en gjenkjøpsavtale som forpliktet Kongsberg til en skrittvis utvikling av et vedlikeholdssenter i Polen for NSM og tilhørende kommando- og kontrollsystem og utskytningsramper.

ORP Generał Kazimierz Pułaski er en av de to Polske fregattene som ble overført fra US Navy tidlig på 2000-tallet og som om ti års tid skal erstattes av tre nybygde skip. <i>Foto:   Wikimedia commons</i>
ORP Generał Kazimierz Pułaski er en av de to Polske fregattene som ble overført fra US Navy tidlig på 2000-tallet og som om ti års tid skal erstattes av tre nybygde skip. Foto:   Wikimedia commons

Den polske marinens anskaffelse av NSM kystforsvarssystem nummer to utløste neste steg i utviklingen av NSM-vedlikeholdssenter. PGZ har fortalt at anlegget, som blant annet gjør dem i stand til å utføre midtlivsoppgraderinger på NSM, også kan brukes til andre missilprosjekter som forsvarskonsernet er involvert i.

Når det gjelder Navantia, er verftet også i ferd med å bygge etterkommeren til F100, nemlig F110, også kjent som Bonifaz-klassen. 

Den spanske marinen skal ha fem slike fregatter, og for ni måneder siden ble det klart at Kongsberg Maritime (KM) skal levere framdriftssystemer til fartøyene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.