I løpet av dette året skal Polen beslutte hva slags tre fregatter som skal bygges til erstatning for dagens to amerikanskbygde fartøyer i Oliver Hazard Perry-klassen.
I finalerunden står det mellom tyske ThyssenKrupp Marine Systems (tkMS), britiske Babcock og spanske Navantia.
Det spanske verftet tilbyr fregatter som er basert på F100-designet i likhet med den norske Fridtjof Nansen-klassen.
Må bygges i Polen
F100 består i dag av tolv skip etter at KNM Helge Ingstad er under opphugging.
I tillegg til de fire gjenværende norske fregattene er dette fem spanske fregatter i Álvaro de Bazán-klassen og tre australske i Hobart-klassen. De sistnevnte ble bygget i Australia av ASC-verftet som nå er underlagt BAE Systems.
Mens Nansen-klassen ble bygget på Navantias verft i Ferrol nordvest i Spania, er det et krav at de kommende polske fregattene skal bygges av det statseide forsvarskonsernet PGZ i Gdynia gjennom en såkalt ToT-kontrakt (teknologioverføring).
– Dette er en forretningsmodell vi har meget god erfaring med, skriver Navantia i en pressemelding.
Det er også budskapet fra konkurrentene, eksempelvis tkMS som påpeker at over halvparten av deres eksporterte krigsskip er bygget av kunden.
I den polske Miecznik-konkurransen er den tyske kandidaten Meko A-300 PL, mens britene tilbyr Arrowhead 140-designen som er basert på de danske fregattene i Iver Huitfeldt-klassen.
Langt samarbeid
Uavhengig av hva slags løsning Polen til slutt ender opp med, kan det være muligheter for norsk industri eksempelvis når fregattene skal bestykkes med kryssermissiler.
Det begynner å nærme seg 13 år siden at Polen ble den første eksportkunden av Naval Strike Missile (NSM) fra Kongsberg Defence & Aerospace (KDA). Polen har allerede et vedlikeholdssenter for missilet som de bruker i sitt kystartilleri.
Siden den gang har Polen bestilt flere missiler i 2010 og 2014 og KDA og PGZ har sågar ytterligere styrket båndene gjennom en samarbeidsavtale som ble inngått i 2016.
I forbindelse med den første kystforsvarskontrakten i 2008 ble det inngått en gjenkjøpsavtale som forpliktet Kongsberg til en skrittvis utvikling av et vedlikeholdssenter i Polen for NSM og tilhørende kommando- og kontrollsystem og utskytningsramper.
Den polske marinens anskaffelse av NSM kystforsvarssystem nummer to utløste neste steg i utviklingen av NSM-vedlikeholdssenter. PGZ har fortalt at anlegget, som blant annet gjør dem i stand til å utføre midtlivsoppgraderinger på NSM, også kan brukes til andre missilprosjekter som forsvarskonsernet er involvert i.
Når det gjelder Navantia, er verftet også i ferd med å bygge etterkommeren til F100, nemlig F110, også kjent som Bonifaz-klassen.
Den spanske marinen skal ha fem slike fregatter, og for ni måneder siden ble det klart at Kongsberg Maritime (KM) skal levere framdriftssystemer til fartøyene.