Sambandet Nesna-Levang fører fylkesveg 17 over Ranfjorden i Helgeland. Boreal har konsesjonen fram til 31. mai. Den neste konsesjonen gjelder i fire år.
Nordland fylkeskommune vil få en betydelig reduksjon i overføringene fra staten i tiden framover. Dette bærer konkurranegrunnlaget preg av.
284 millioner i året
- Reduksjonen vil bli på 284 millioner kroner i året. Av dette vil 120-150 millioner bli tatt innenfor samferdsel, sier rådgiver Rolf Hauge i Statens vegvesen Region nord.
- For å få kostnadene ned skal vi ha differensierte sommer- og vinterruter. Det blir hyppigere avganger i sommersesongen. Vi skal også ha diffenrensierte krav til fartøystørrelse. Minimumskravet blir 45 PBE og sommeren og 30 PBE om vinteren. Det blir tillatt å bruke den største båten hele året, men det blir ikke noe krav om det.
- Er det sannsynlig at et rederi vil ha nytte av en stor ferge i et annet samband om vinteren?
- Rederiene driver mange samband. På Nesna-Levang er sommertrafikken spesielt stor. I løpet av tre måneder tar ferga unna over halvparten av årstrafikken. Nå gir vi rederiene større mulighet til å flytte på fergene. Det kan føre til rimeligere priser.
Nytt samferdselskart
- Hvorfor skal konsesjonen bare gjelde i fire år?
- Nordland fylkeskommune skal tegne et nytt samferdselskart. Det kan bli aktuelt å legge om fergeruter for å få kostnadene ned. Derfor vil vi ikke ha konsesjoner som gjelder i mange år framover.
- Konkurransen om konsesjonen for Nesna-Levang ble utlyst i slutten av januar. Anbudsfristen går ut 9. mars. Er det ikke litt kort tid til å regne på?
- Det burde vært mer, men rederiene er klar over at utlysningen ville komme. Den nåværende kontrakten til Boreal er kortvarig. Den ble lyst ut i februar i fjor. Den gangen fortalte vi rederiene hva vi skulle gjøre, sier Rolf Hauge.
Formelle feil og høy pris
Boreal har drevet sambandet Nesna-Levang lenge. Tidligere hadde rederiet konsesjon for åtte-årsperioden 2007-2014. Neste konsesjon skulle også gjelde i åtte år. Den omfattet fergesambandet mellom Nesna og øyene Tomma, Hugla og Handnesøy i tillegg til Nesna-Levang.
Første utlysning endte med to anbud. Det ene ble avvist på grunn av formelle feil, det andre ble vurdert som for høyt. Konkurransen ble derfor avlyst.
Neste forsøk gikk ikke bedre. Også den konkurransen ble avlyst. Vegvesenet valgte da konkurranse som direkte anskaffelse for å sikre fortsatt drift. Denne konkurranseformen forutsetter at konsesjonen ikke varer lenge. Boreal vant og kunne fortsette driften av sambandet fram til 11. mai i fjor.
I februar i fjor ble det ny utlysning. Denne gangen gjaldt det bare sambandet Nesna-Levang. Konsesjonen gjaldt til 31. desember 2015 med opsjon på forlengelse til 31. mai 2016. Boreal vant denne gangen også.
Opsjonen ble utløst. Nå vil fylkeskommunen ha pris på drift av sambandet fra 1. juni til 31. mai 2020. Fergeforbindelsen mellom Nesna og de tre øyene er ikke med denne gangen heller.