ELBIL

Neste generasjon av Toyotas hydrogenbil  Mirai får nytt utseende og lengre rekkevidde

Får bakhjulsdrift og friskere design.

Nye Toyota Mirai.
Nye Toyota Mirai. Foto: Toyota
Marius ValleMarius ValleJournalist
17. jan. 2020 - 15:30

Toyotas hydrogenbil Mirai har vært på markedet siden 2014. Nå er oppfølgeren snart klar for veien. Denne høsten settes bilen i produksjon i Japan, for lansering i hjemmemarkedet, Nord-Amerika og Europa.

Den nye modellen har fått et radikalt oppfrisket utseende, 30 prosent lengre rekkevidde (650 km) takket være et nytt brenselcellesystem og en ekstra hydrogentank som gir totalt tre tanker.

PrSM skal etter planen ta over etter ATACMS i det amerikanske forsvaret. Missilet skal tilby rekkevidde opptil 499 kilometer.
Les også

Norge får ikke kjøpe USAs nye langdistanse-missil

Lexus-plattform

Bilen er bygget på Toyotas TNGA-L-plattform, som brukes på Lexus LC og LF. Dermed går den fra en design som minner mer om Prius til noe som minner mer om en luksusbil.

Nye Toyota Mirai. <i>Foto: Toyota</i>
Nye Toyota Mirai. Foto: Toyota

I pressemeldingen skriver Toyota at de har utviklet Mirai som en bil folk skal ønske å eie på grunn av ytelsen, og ikke bare fordi det er en hydrogenbil. Det kan kanskje bidra til friskere salgstall, selv om 10.000 solgte av originalen ikke er så aller verst.

Bilen ble introdusert under bilmessa i Tokyo i høst, men det er først denne uken de viser frem det endelige designet.

På innsiden av bilen er det tre drivstofftanker, men bedre plassering enn sist gjør at Mirai endelig blir en femseter. Første generasjon hadde bare plass til to passasjerer i baksetet.

Bakhjulsdrift

Interiøret i den nye bilen. <i>Foto: Toyota</i>
Interiøret i den nye bilen. Foto: Toyota

Bilen byr etter alt å dømme på en sprekere kjøredynamikk enn originalen. Her er det bakhjulsdrift, mens forgjengeren hadde forhjulstrekk. Muligens har den også flere hydrogenhester. Originalen hadde 153 hestekrefter (114 kW), men det er ikke kjent hvor sprek nykommeren er. Dette har Toyota ikke offentliggjort enda.

Toyota hevder imidlertid at bilen får «smidig akselerasjon og en slepen kjørefølelse».

Hvor stort batteri de skal utstyre den med, hvilken batterikjemi de benytter, og hvor mye brenselcellen faktisk yter, er ikke kjent.

Prisen er heller ikke kjent, men dagens utgave av Mirai begynner på 579.000 kroner.

Bilfabrikanten Fisker har valgt å gå bort fra faststoffbatterier. Toyota, Honda og andre har fortsatt trua.
Les også

Forsker: Disse batteriteknologiene vil overta markedet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.