Fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte i går med tankskipet Sola utenfor oljeterminalen Sture i Øygarden nord for Bergen, og fikk store skader. Åtte av mannskapet fikk lettere skader.
I dag skriver nettavisen Aldrimer, som har Forsvaret som hovedstoffområde, at fregatten fikk advarsler fra både tankskipet og Kystvernet da det ble klart at fartøyene var på kollisjonskurs. Men at fregattens skipsledelse svarte at de hadde kontroll.
Kort tid senere var kollisjonen et faktum. Hendelsesforløpet blir bekreftet til Aldrimer av flere sentrale, uavhengige kilder som av hensyn til den pågående politietterforskningen og granskingen, ikke ønsker å bli navngitt.
- Norske fregatter: Klart for høring om fregatt-svikten
«Vi har kontroll»
Da los og skipper om bord i tankskipet fikk øye på fregatten, ble fregattens skipsledelse kontaktet. Det framholder fem kilder uavhengig av hverandre.
I anropet skal skipsledelsen i fregatten ha blitt spurt om de skulle vike for tankskipet. «Vi har kontroll», skal svaret fra fregattens ledelse ha vært.
Rundt samme tid oppdaget Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS at fartøyene var på en farlig kurs mot hverandre. Da skal Fedje VTS ha kontaktet fregatten, ifølge Aldrimers kilder. Det kommer ikke fram om Fregattens skipsledelse svarte på anropet.
Kystverket selv ønsker ikke å kommentere påstandene.
– Dette har vi ingen kommentar til, sier avdelingsdirektør for Kystverkets sjøsikkerhetsavdeling, Arve Dimmen.
– Jeg er litt der at vi ikke føler vi kan svare på spørsmål om det faktiske hendelsesforløpet. Statens havarikommisjon og politiet skal nå etterforske denne saken, sier trafikksentralsjef Arnt Runar Sævrøy ved Fedje VTS.
Hadde ikke på AIS-systemet
KNM Helge Ingstad hadde ikke på AIS-systemet som viser skipets posisjon da det kolliderte med oljetankeren.
Forsvaret opplyser til Bergens Tidende at det ikke er vanlig at krigsskip seiler med det automatiske identifikasjonssystemet AIS på hele tiden. I motsetning til sivile skip, er ikke militære fartøy pålagt å ha senderen på.
– Ingen krigsfartøy i verden har AIS på hele tiden, man gjør ikke det. Det er aktiviteten om bord som avgjør, sier pressetalskvinne Torill Herland i Sjøforsvaret til avisen.
KNM Helge Ingstad hadde deltatt på øvelsen Trident Juncture utenfor kysten av Trøndelag og var på vei tilbake til basen på Haakonsvern i Bergen da ulykken skjedde natt til torsdag. Underveis på turen hadde fregatten påslått posisjonssystemet noen ganger, men ikke da ulykken skjedde.
– Jeg aner ikke hva beslutningsgrunnlaget var. Det er ikke uvanlig at systemet skrus av. Nå må vi avvente arbeidet til politiet og Statens havarikommisjon, sier Herland videre.
Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen slo torsdag fast overfor Bergens Tidende at fregatten hadde vikeplikt for tankskipet.
Sikrer skipet
Forsvaret opplyser fredag morgen at arbeidet med å sikre det havarerte skipet i fjæresteinene utenfor Stureterminalen har gått som planlagt gjennom natten. Fregatten har i natt ligget stabilt på stedet hvor den ble kjørt inn på land etter kollisjonen med tankskipet. Etter at den hadde tatt inn vann fikk skipet en kraftig slagside og ligger kraftig over på styrbord side.
Skipet skal etter planen heves på en lekter fredag. Om altså går som planlagt vil skipet så slepes til Haakonsvern, Sjøforsvarets hovedbase like utenfor Bergen.
– Sveisearbeidet med festepunkter på skroget anser vi som tilfredsstillende. Hullene som er boret og fundamentet som er satt på land må nå herdes før vaiere kan strekkes. Når dette arbeidet er gjort vil fregatten være godt nok sikret til at vi kan gå videre med bergingsarbeidet, sier kapteinløytnant Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret i en uttalelse.
Stureterminalen ble stengt etter kollisjonen i går, og det fikk følger for flere oljefelt som leverer olje til terminalen. En stund var derfor produksjonen ved flere norske oljefelt stengt ned.
- Siste fregatt overlevert i 2011: I havn med tidenes forsvarskjøp