Betalingselskapet Klarna har nettopp offentliggjort ny statistikk på nordmenns handlevaner i norske nettbutikker.
Den viser at i perioden januar til juni i år brukte 19,2 prosent av kundene en smartmobil for å gjennomføre handelen.
Doblet
I september i fjor var tallet 7,8 prosent, noe som betyr at mobilhandelen er mer enn doblet på bare ni måneder.
Nettbrett ble brukt i 17 prosent av tilfellene, mot 15,5 prosent i september.
Fortsatt er PC-en klart mest brukt til handel fra norske nettbutikker, med 63,8 prosent, men her har det vært en kraftig nedgang fra 76,7 prosent i september.
Les også: Java-fri BankID er forsinket
Tror på forenkling
Norgessjefen i Klarna, Fredrik Green, tror forklaringen på den kraftige økningen i stor grad skyldes at nettbutikkene er i ferd med å finne løsninger som forenkler kjøpsprosessen.
Betalingsselskapet har 1,5 millioner nordmenn på kundelisten.
– Norske nettbutikker har lenge vært preget av lite kundevennlig utforming og kompliserte betalingsmetoder. Nå tilbyr stadig flere nettbutikker løsninger som gjør netthandelen mer effektiv og brukervennlig, også på mobile plattformer. Det er ikke bare laveste pris som er avgjørende for hvor vi velger å handle. Det er også svært viktig at nettbutikken er enkel å navigere i og at veien til betaling er kortest mulig, sier Green i en kommentar til statistikken.
Les også: Nå får ingen kopiere Apple Store
Apple-dominans
Hvis nettbrett og mobiler sammen regnes som mobile enheter stod kategorien for 36 prosent av totalsalget fra januar til juni i år.
Av denne andelen er det Apple iPad som var aller mest populær, 46 prosent av kjøpene ble foretatt fra dette nettbrettet.
På annenplass kommer Apple iPhone med 28 prosent.
På tredjeplass kommer første Android-enhet, smartmobilen Samsung Galaxy S4. Denne stod for i underkant av 5 prosent av kjøpene.
Les også:
Netthandel-svindelen av norske bankkunder øker kraftig