Det norske datasikkerhetsselskapet Norman AS har splittet virksomheten i to selskaper.
New Generation
Det ene, Norman Safeground, jobber videre med antivirus og annen tradisjonell beskyttelse, hovedsakelig i smb- og sluttbrukermarkedet.
Det andre har fått navnet Norman NG og vil nok oppfattes som den tunge og mest spennende aktøren.
NG står for New Generation og konsentrerer seg om å utvikle løsninger for avansert analyse og identifisering av ukjente trusler.
Stuxnet
Her er Norman mest kjent for å ha klekket ut en løsning som stopper det beryktede Stuxnet-viruset.
Det er skreddersydd for å kartlegge og slå ut kritiske driftssystemer, såkalte Scada-systemer.
Les mer: Slik knuste nordmennene Stuxnet
Ukjent kilde
Konsernsjef Stein Surlien legger ikke skjul på de økonomiske motivene: Delingen er gjort for å øke veksten i konsernet.
– Safeground skal ta seg av kjente trusler, og dette er et marked i utfordring, sier Surlien til Teknisk Ukeblad.
Butikken går rundt og har en halv million kunder globnalt. Men her er det mange om beinet og lavere marginer.
De siste tre årene har Norman spesialisert seg på å håndtere angrep fra skadelig kode som ennå ikke er kjent.
Kjernen er nettverksbeskyttelse som scanner etter mistenkelig kandidater og sender potensielt skadelig programvare videre til en grundig analyse.
Les også: Årets viktigste cyberkrimtrender
Forsprang
Her har selskapet fått et forsprang på konkurrentene, med en vekst på 50 prosent i 2012.
Årsaken er at løsningene kan kjøres samtidig som kritiske systemer kjøres og gjør den jobben de skal.
De store volumene handler om installasjoner på oljeplattformer og om bord på skip.
På kundelisten finnes størrelser som Det hvite hus, CIA, Lockheed Martin og Vodaphone.
Vil ansette flere
Nå er utfordringen å utnytte forspranget til å vokse videre. Derfor etableringen av Norman NG.
– Vi skal investere i videre utvikling og kommer til å ansette flere mennesker, både på teknologi og salg, sier Surlien.
Han vil ikke ut med verken beløp eller antall hoder.
En like sentral oppgave er å bygge allianser med potensielle storkunder og partnere i USA.
Les også: