Nordmenn er verdensmestre i smarttelefonbruk. Ikke i noe annet vestlig land har så stor andel av befolkningen smarttelefon. Vi bruker den som avis på trikken, som søkeverktøy og som bindeledd til verden gjennom sosiale nettverk. Men ikke alle tar del i den mest eksplosive utviklingen av ny teknologi som verden har sett. Norske bedriftsledere forventer at vi skal synes det er greit å måtte dra hjem og åpne laptopen for å bestille varer og tjenester hos dem, eller finne nærmeste utsalgssted.
Da jeg startet i Google i 2005, stusset jeg over at vi ikke satset mer på mobil – vi gjorde egentlig ingenting. Etter hvert virket det som om en satsing endelig kom i gang, og Google opprettet sin egen mobilavdeling. Stor var derfor overraskelsen da Eric Schmidt bestemte at denne avdelingen skulle legges ned. «Hvordan kan han legge ned mobilsatsingen?» tenkte de fleste av oss, «ingenting er jo viktigere enn mobil».
Men Googles konsernsjef la ikke ned mobilavdelingen. Tvert imot. Han innså at mobil nå var så viktig for Google, og for brukerne våre, at det ikke lenger kunne være bare en avdeling. Google måtte bli mobil, og mobil måtte bli Google. Fra den dagen ble vi et «Mobile First Company». Fra den dagen av, skulle ingen produkter lanseres for pc dersom de ikke fungerte minst like godt for mobil.
Byttet fra en ordinær mobiltelefon til en smarttelefon – en håndholdt datamaskin med touch screen – representerer en dramatisk endring i brukeratferd.
For det første øker antallet søk. Denne økningen er ikke beskjeden; 50 ganger flere søk enn fra sin gamle telefon, er en helt alminnelig økning for en ny smarttelefonbruker som opplever det mye enklere å søke. Men det skjer også noe mer, noe som for markedsførere er enda mer interessant enn bare volum; selve måten man søker på blir annerledes. Mobilsøk er ofte preget av hastverk og ønske om umiddelbar tilfredsstillelse av behov, som å finne en adresse eller bestille et bord. Dette gjør at konverteringene fra mobilsøk ofte er langt høyere enn fra pc. Vi har målt at det vi kaller lokale søk fra mobil, altså søk etter butikker eller tjenester i nærområdet, fører til at 61 prosent ringer umiddelbart etter å ha funnet det de leter etter.
Norske konsumenter har for lengst vent seg til ideen om at mobiltelefonen er deres oppslagsverk, datamaskin, inspirasjonskilde, kalender og betalingsterminal for blant annet parkering. Hvis to venninner diskuterer en mulig sydentur på kafé, forventer de å kunne finne frem mobilen – som for øvrig har mer datakraft enn den første romfergen –, søke etter gode tilbud, bestille og betale turen der og da. Altfor ofte ender det dessverre ikke med en bestilling, men med misnøye. Operatørens nettside var ikke god nok, skriften var uleselig, innholdet lastet for tregt. Og kunden er mistet. De aller, aller fleste norske annonsører har innsett viktigheten av å bli funnet når folk søker på det de har å tilby. Det paradoksale er at nesten ingen av dem har forstått at dette er minst like viktig når det gjelder mobile søk – søk som gjøres mens viljen til konvertering er maksimal. Og det ikke tilstrekkelig å bli funnet, brukeropplevelsen på mobilsiden må også være god. Et nettsted som skuffer ved første forsøk, har langt mindre sjanse for å bli besøkt igjen. Dette er for de fleste kjent fra internetts begynnelse.
I Norge i dag kommer over 20 prosent av alle søk på Google etter varer og tjenester fra en smarttelefon. I løpet av kort tid vil det være like mange søk fra mobil som fra PC. Hvis man velger å ikke gjøre innholdet sitt leselig på mobil, så er dette som om man stenger butikken fem timer hver dag, eller tre dager i uken. Dette er åpenbart ikke en god strategi for økt lønnsomhet. Likevel er det akkurat det som er i ferd med å skje med norsk næringsliv akkurat nå. I en tid der utenlandske leverandører står i kø for enkelt og rimelig å levere varer og tjenester i et hett norsk marked, er dette bekymringsverdig.
Google anslår at det i løpet av 2012 vil være en milliard mennesker globalt som har mobilen som sin primære enhet når de skal på nett. Dette tallet vil vokse raskt. Innen 2020 anslår vi at mobilen vil være den måten flest mennesker i verden kommer seg på nett. Konsumenter i land i Asia, Afrika og Sør-Amerika får økt kjøpekraft, og denne kjøpekraften vil de også bruke på nett – da via mobil. Vi forventer også at 80 prosent av verdens 2000 ledende globale nettsteder vil være i HTML 5, og en million små og mellomstore bedrifter verden over vil skaffe seg mobiltilpassede sider. Her er det viktig å ikke falle bakpå.
I Google er vi naturligvis spesielt opptatte av mobiltilpasning og -optimalisering. Vi har faktisk et eget nettsted (GetMo) der bedrifter kan lære seg alt om hvordan man skal lage et brukervennlig mobilt nettsted. Her kan man blant annet teste hvordan et nettsted tar seg ut på en telefonskjerm. Det er et glimrende hjelpemiddel for å visualisere dette for en styreformann eller bedriftseier. Selv bruker jeg ofte dette hjelpemiddelet i foredragssammenheng, og ikke sjelden sitter det en administrerende direktør på første rad og ønsker at han hadde lyttet til sønnen sin da han anbefalte at pappa fikset en mobilside for bedriften. På GetMo finnes det også en oversikt over leverandører av mobile nettsider, alt fra-gjør-det-selv-løsninger til totalleverandører, og i løpet av minutter kan alle ha en fungerende mobil nettside. 67 prosent av norske smarttelefonbrukere er på nett via mobilen mer enn to ganger per dag. Det begynner å haste.
Per i dag er gapet mellom norske forbrukeres atferd og forventninger, og norske bedrifters tilbud, enormt. Hvorfor er en gåte. Statistikken ligger der, teknologien som gjør tilpasning enkelt ligger der. Er det latskap? Kunnskapsløshet? Frykt for det ukjente? En ting er i alle fall ikke ukjent: Bedrifter som ikke tilpasser seg etter kundenes behov, taper i det lange løp. Mobilsøk er kundenes nye hverdag. Det bør også gjelde for norske bedrifter.