Studentene Hana Cervenka og Hilde Berg Hansen er to blant flere hundre frivillige som bruker nettverktøyet Ushahidi til å koordinere hjelpeinnsatsen etter jordskjelvkatastrofen på Haiti.
Her kan du se hvordan ulike behov for assistanse er plottet inn på en oversiktlig måte.
Nødmeldinger
De norske kvinnene studerer ved The Fletcher School i Boston, som står bak katastrofehjelp-prosjektet.
– Dette er en løsning som filtrerer alle nyheter som kommer fra Haiti - inkludert Twitter- og tekstmeldinger. Vi legger fortløpende ut informasjon i et interaktivt kart på nettet. Det handler om bygninger som har rast, savnetmeldinger, nødmeldinger fra folk som er fanget i ruiner og mennesker som trenger mat, vann og legehjelp, forteller Hana Cervenka.
Dette er informasjon som benyttes av hjelpearbeidere i Haiti.
Sms
Ushahidi er swahili for ”vitnesbyrd” og ble først utviklet for å kartlegge voldsepisoder i Kenya etter valget i begynnelsen av 2008. Siden da er den benyttet en rekke steder.
På Haiti fungerer den ved at folk blir oppfordret til å sende sms, e-post eller å twitre om hva slags nødsituasjon som er oppstått på ulike steder i landet. Telekomleverandørene har etablert et eget sms-nummer, og da er hensikten at dette nummeret sprer seg blant folk og blir brukt. Og skulle man ha tilgang til internett, kan enhver plotte inn hjelpebehov direkte på kartet.
Frivillige
Frivillige er organisert i grupper som behandler meldingene som kommer inn.
– Blant annet er det haiti-amerikanere som oversetter meldingene fra kreolsk, mens andre plotter meldingene inn på kartet. Vi sender også informasjonen til relevante hjelpeorganisasjoner. På den måten får hjelpemannskapene en oversikt over hva slags assistanse det er behov for ulike steder, forklarer Cervenka.
Tusenvis
– Vi har så langt mottatt flere tusen sms med alt fra desperat bønn om hjelp som mat og vann og beskjeder om at folk lever, sier hun.
25-åringen fra Oslo er i gang med en master i “Law and Diplomacy”, eller internasjonale studier med fokus på utvikling/statsbygging i post-konfliktområder ved The Tufts school i Boston.
Hun har tidligere jobbet med ulike typer bistandsprosjekter i El Salvador, Malawi og Bosnia.
– Jeg aldri tidligere gjort noe konkret i forhold til katastrofebistand annet enn å gi penger. Da tsunamien traff Asia i 2004 følte jeg egentlig bare avmakt. Nå er det helt annerledes. Gjennom Ushahidi er det første gang jeg kan bidra med konkret og aktiv hjelp til de som er rammet, sier Hana.
Sprengkraft
Hennes tekniske ferdigheter var i utgangspunktet små.
– Jeg har ingen spesiell teknisk innsikt fra før. Faktisk hadde jeg aldri så mye som brukt Twitter før denne katastrofen. I løpet av de første 24 timene med Ushahidi lærte jeg masse om nye medier og deres potensielle sprengkraft i situasjoner som denne!
Reddet 14 mennesker
Hun erfarer at Ushahidi fungerer begge veier.
– For et par dager siden ringte US Search and Rescue, som satt på rullebanen i Haiti med syv adresser som de ikke visste hvor var, men der de visste det var levende folk i ruinene. En medstudent klarte å lokalisere disse adressene. Teamene dro ut til de adressene og klarte å redde 14 mennesker, forteller Hana.
Bistår de profesjonelle
Medstudenten heter Anna Schultz og har aldri tidligere drevet med satellittbildeanalyse. I løpet av en uke har hun utviklet seg til en selvlært ekspert.
– Hun ringes opp av både den amerikanske kystvakten og de store hjelpeorganisasjonene, som World Food Programme, for å få eksakte koordinater på hvor store grupper fordrevne Haitiere oppholder seg, sier den norske studenten.
Her bruker de tilgjengelige satelittbilder og karttjenestene Google Earth og openstreetmap.org.