2019 ble nok er år med minus i boka for storentreprenøren Metrostav fra Tsjekkia som de siste årene har kastet seg inn i Norge for å konkurrere om utbyggingsoppdrag også på veisiden. Selskapet kaller seg et av europas største entreprenørselskaper, og driver i dag virksomhet i 15 land.
Metrostav etablerte seg i 2014 gjennom et NUF-selskap i Norge, og fra en forsiktig start har selskapet gått både opp og ned i omsetning.
2018 var toppåret så langt med en omsetning på 375 millioner kroner, som i fjor ble etterfulgt med en nedgang i omsetningen på nøyaktig 100 millioner kroner.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Resultatene har ligget på omtrent null eller på minussiden i alle år siden oppstarten, og regnskapstallene for 2019 viser at egenkapitalen i NUF-selskapet nå er på minussiden.
I en e-post til Veier24 sier talsmann for Metrostav Group, Vojtech Kostiha, at de synes at de har oppnådd positive resultater på det norske anleggsmarkedet gjennom avdelingskontoret Metrostav NUF som ble etablert i 2014.
![Nikolai Holmen er en av mange som bidrar til en flying start for flyingeniørstudiet på NTNU. – Flyingeniørstudiet virket svært spennende. Derfor har jeg det som mitt førstevalg, sier han.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846233/Flyingeni%25C3%25B8r%2520-%2520(2)-3.jpg)
Flying start for nytt ingeniørstudium
Langt over gjennomsnittet for nyetablerte
– Så langt har selskapet vårt, i samarbeid med flere norske partnere, levert fem veiprosjekter utelukkende for en kunde - Statens Vegvesen. De samlede økonomiske resultatene er positive, men fortsatt gjenstår noe for å nå våre forventninger.
– Sammenlignet med andre internasjonale selskaper som kommer inn i det norske anleggsmarkedet, er resultatene langt over gjennomsnittet. Tidligere erfaring fra andre nordiske land, samt til kompetansen og troverdigheten til Metrostavs kjerneansatte, er nok hovedårsaken til det.
– Hva er planene for Metrostavs tilstedeværelse i Norge?
– Vårt selskap planlegger å styrke sin posisjon i Norge. Siden det innenlandske tsjekkiske anleggsmarkedet fortsatt mangler nok muligheter, spesielt i infrastrukturelle tunnelprosjekter, som er vår kjernevirksomhet, ser vi det norske markedet som veldig lovende.
![Slik presenterer Agtira sitt fiskeanlegg. Planen er at det skal sørge for veldig kortreist mat til supermarkeder i Sverige.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840947/original.jpg)
Vil lage fisk på parkeringsplass utenfor kjøpesentre
Skal drive både NUF og AS
– Metrostav etablerte et nytt aksjeselskap (AS), Metrostav Norge AS, i januar i år. Betyr dette at all virksomhet blir overført fra NUF-selskapet til aksjeselskapet?
– Å etablere et fullt datterselskap i det norske anleggsmarkedet er en naturlig fortsettelse for oss, som har vært planlagt lenge. Datterselskapet vil representere Metrostav Group og vil tilstrebe å styrke vår posisjon på markedet. Vårt avdelingskontor Metrostav NUF vil forbli i drift, men Metrostav Norge AS vil representere Metrostav-konsernet lokalt og vil samarbeide tett med morselskapet så vel som andre deler av konsernet.
Vojtech Kostiha forteller at de ved å etablere Metrostav Norge AS ønsker vi å vise markedet at de vil bli et lokalt selskap som kan levere utfordrende prosjekter i ønsket tid, kvalitet og pris.
– Vi tror også at Metrostav Norge AS vil bli oppfattet bedre av det norske markedet, samt gjøre det mulig å ansette lokale eksperter, ettersom det fra vår erfaring er den lokale kunnskapen som er nøkkelfaktoren for et vellykket samarbeid med alle fag på markedet, sier han i sitt e-postsvar til oss.
![Bente Johnsen Aase er avdelingsdirektør for kontrakt og marked i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842733/0d250a9f-a1d5-4ee6-8c84-f408bc03f069.jpg)
Vegvesenet svartelister selskap: – Oppsiktsvekkende
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
Med på fem store veiprosjekter
Selskapet har vært samarbeidspartner med det norske entreprenørselskapet Bertelsen & Garpestad på flere av prosjektene de har vært involvert i. Her er noen av prosjektene det tsjekkiske selskapet har jobbet med i Norge:
Prosjekt | Entreprenør | Kontraktssum millioner kr |
Rv 13 Jobergtunnelen | AF Bertelsen & Garpestad/Metrostav | 279,9 |
Fv 337 Veitastrondvegen | JV Metrostav Havnen | 148,9 |
E134 Kongsberg | AF Metrostav, Bertelsen & Garpestad og HAG Anlegg | 643,5 |
Fv 714 Årstfjordkryssinga | AF Metrostav/Bertelsen & Garpestad | 812,9 |
Rv 555 Sotraforbindselen (forberedende elektro) | AF Metrostav/Bertelsen & Garpestad | 276 |
![Fornybar Norge-sjef Åslaug Haga gikk ut mot egen direktør etter kjernekraft-uttalelser.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840230/original.jpg)
Kjernekraft er i ferd med å bli Fornybar Norges største hodepine