ENERGI

Northvolt vurderer rekonstruksjon i Sverige

– Selv om Northvolt feiler, betyr det ikke at alle feiler, sier Rystad-analytiker Lars Lysdahl.

Peter Carlsson informerte om avgangen som Northvolt-sjef under en pressekonferanse i Stockholm fredag.
Peter Carlsson informerte om avgangen som Northvolt-sjef under en pressekonferanse i Stockholm fredag. Foto: Christine Olsson/TT News Agency via AP/NTB
Marius ValleMarius ValleJournalist
25. nov. 2024 - 08:20 | Endret 25. nov. 2024 - 14:39

Northvolt søkte forrige uke konkursbeskyttelse i USA i håp om at det vil gjøre det mulig for dem å få tilgang på ny finansiering.

Nå vurderer de tilsvarende tiltak i Sverige, skriver SVT. Northvolts avtroppende konsernsjef Peter Carlsson sier at de kanskje vil sette i gang en i løpet av en til to måneder. 

Gjør det neppe enklere for andre batteriselskaper

Investorer ser hva som foregår med Northvolt, påpeker Lars Lysdahl, partner i Rystad Energy. Northvolt har skaffet og fått allokert til sammen rundt 15 milliarder dollar i investeringer, og hadde Volkswagen og BMW på eiersiden.

Lars Lysdahl i Rystad Energy tror Northvolt-trøbbelet gjør det vanskeligere å få investeringer i andre batteriselskaper, men ikke umulig. <i>Foto:  Arash A. Nejad</i>
Lars Lysdahl i Rystad Energy tror Northvolt-trøbbelet gjør det vanskeligere å få investeringer i andre batteriselskaper, men ikke umulig. Foto:  Arash A. Nejad

– Det tiltrekker seg mye oppmerksomhet blant investorer, selv om det ikke er sikkert at alle setter seg inn i hvorfor dette skjedde, sier han.

Han tror dette neppe vil gjøre det enklere for andre batteriselskaper som trenger å hente penger.

Men umulig er det ikke. Lysdahl forteller at investorer forteller ham at de kan åpne lommeboka dersom en aktør har kontrakt med en sluttkunde, og sikret kostnadene på batterimaterialer. Det reduserer riskoen.

Dette har også Northvolt, men Lysdahl mener det er kompetanse på skalering det står på for dem.

Burde tråkket på bremsen tidligere

Avtroppende Northvolt-sjef Peter Carlsson Carlsson medgir i intervjuet med SVT at selskapet har feilberegnet kompleksiteten ved å sette opp stor batteriproduksjon. I 2017 hevdet han at de i fremtiden ville kunne ha en produksjon på 35 millioner battericeller i uken. I høst var produksjonen kommet opp i 60.000 battericeller i uken.

Han sier at de har visst at det er vanskelig å få til, men at de har vist at de klarer å produsere celler. Ifølge Carlsson er det storskalaproduksjon i Skellefteå som har tatt lenger tid enn de først trodde.

Northvolt har utvidet med en rekke prosjekter før celleproduksjonen var oppe og gikk, og har nå trukket seg ut av flere av disse. Carlsson medgir overfor SVT at selskapet burde ha trykket inn bremsen tidligere da de så at produksjonen i Skellefteå ikke gikk etter planen, og han tar på seg ansvaret for dette. Før helgen ble det klart at Carlsson trekker seg som administrerende direktør for Northvolt. 

 

En rekke personer ved Northvolt-fabrikken i Skellefteå mister jobben.
Les også

Kriserammede Northvolt sparker over 400 ansatte

Morrow har gjort det enklere for seg selv

Til sammenligning har norske Morrow i større grad forstått hvor vanskelig det er å skalere opp, mener Lars Lysdahl i Rystad Energy.

– De har én fabrikk, og det er bare én produksjonslinje. De setter alle kluter til på denne ene linjen. Og så er det underkommunisert at de har hatt en laboratorielinje i Korea for å trene folk. Så jeg tror de står. Selv om Northvolt feiler, betyr det ikke at alle feiler, sier han.

Det er også andre faktorer som spiller inn, og en nærliggende mulig endring i markedet kommer med den neste Trump-administrasjonen. Dersom Trump kutter  til batteriproduksjon og elbiler, så vil Europa bli mer konkurransedyktig mot USA.

Flere batteriprodusenter har rettet oppmerksomheten mot USA på grunn av fordelaktige subsidier, blant dem Freyr. Men om det kommer en slik endring, er i øyeblikket uklart.

Etterspørsel etter elbiler kan bidra

Et annet spenningsmoment er elbiletterspørselen i Europa som vokser saktere enn ventet. Det skyldes særlig bortfall av innkjøpssubsidier i Tyskland.

Etterspørselen kan raskt ta seg opp igjen. Innen utgangen av neste år skal bilprodusentene oppfylle nye og strengere krav til utslipp. Det gjør at det for bilprodusentene vil være mer lønnsomt å selge elbiler i stor skala fra neste år.

Lysdahl understreker at det er spekulasjoner, men han tror at vi derfor kan se en økning i tysk elbilsalg igjen neste år. 

Trump og elbiler kan dermed potensielt bidra til å gjøre det mer interessant å investere i europeisk celleproduksjon igjen. 

Kan gi mer arbeidskraft 

Det er på ingen måte gitt at Northvolt vil gå over ende selv om de ikke har oppnådd sine mål. De jobber med å få tilgang til penger, og fokuserer på å få fabrikken i Skellefteå i drift. Foreløpig har Northvolt også kommet lenger enn for eksempel Morrow.

At Northvolt nedbemanner, kan være positivt for andre batteriselskaper ettersom kompetanse blir tilgjengelig for andre europeiske konkurrenter.

– Det er det samme i Norge. Vi har gått fra fire-fem fabrikker under oppseiling, til en til to. Morrow og Elinor kommuniserer at de skal sette opp celleproduksjon i Norge de neste årene. Freyr skal ikke ha celleproduksjon her, og Beyonder produserer fra Kina. Så det blir lettere for de resterende selskapene å få tak i kompetanse, sier han.

Volvo kjøper ut Northvolt fra fellesforetaket Novo.
Les også

Volvo bryter Northvolt-samarbeid

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.