Norwegians kommunikasjonssjef Andreas Hjørnholm sier til NTB at flyselskapet vil undersøke 14 motorer som er av samme type som på ulykkesflyet fra Southwest Airlines.
– Vi har noen av disse motorene i flåten vår, sier han, og legger til at den europeiske luftfartsmyndigheten IATA har bedt selskapene sjekke motorene.
– De må kontrolleres, og det er satt noen frister for å gjøre det, sier han.
SAS opplyste til VG onsdag kveld at også de må sjekke 66 fly med motortypen CFM56–7B etter ulykken. Senere samme kveld sa imidlertid selskapet at det likevel ikke har fått noen beskjed om å gjøre dette.
- Den første elflymotoren testes: Slik jobber Zunum for å elektrifisere luftfarten (TU Ekstra)
Motorer falt av
Boeing 737-maskinen fra Southwest Airlines måtte nødlande i Philadelphia tirsdag etter et kraftig fall i kabintrykket. Det skjedde etter at deler fra en av flyets to motorer hadde falt av og truffet et vindu som ble knust.
En kvinne ble alvorlig skadd da flydelene traff vinduet hun satt ved og lagde et hull. Kvinnens arm og kropp ble sugd mot åpningen i vinduet, men andre passasjerer kom henne til unnsetning og fikk dratt henne inn igjen. Hun døde senere på sykehus av skadene.
Ifølge nyhetsbyrået Reuters hadde flyet en CFM56-7B-motor. Flere andre flyselskaper meldte onsdag at de sjekker motorene på sine fly.
CFM, som produserer motoren, sier at flere enn 8.000 slike motorer sitter på Boeing 737-fly. Ikke alle selskaper som flyr med Boeing 737, er berørt av pålegget om å sjekke motorer av samme type som dem som satt på ulykkesflyet.