I en treårsperiode fram til 2018 har forskere ved NTNU spurt 1250 ungdomsskoleelever ved 12 ungdomsskoler og omtrent 2500 elever ved 13 videregående skoler i Trøndelag om hvordan de selv opplever støtten fra læreren, skriver Klassekampen.
Kryssjekket mot karakterer viser tilbakemeldingene at faglig sterke elever får mer lærerstøtte, emosjonelt og faglig, enn faglig svake elever.
– Vi ser at det å ikke bli sett av læreren også fører til at elevene har flere tanker om å slutte. Manglende lærerstøtte kan dermed være en sterkt medvirkende årsak til frafallet, sier Per Egil Mjaavatn ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU til avisen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Lærerne svikter de faglig svake elevene og hjelper dem mindre både i ungdomsskolen og etter hvert på videregående skole, mens de som har bedre karakterer opplever mer støtte og oppmerksomhet fra læreren. Forskjellen er størst i tredje klasse på videregående, på studiespesifiserende fag og noe mindre på yrkesfag hvor klassene er mindre.
- Ekspert på kunstig intelligens: AI er veien til fire dagers uke (TU Ekstra)