Det statlige selskapet Nye Veier vil bygge E134 med fire felt og en fartsgrense på 110 km/t. Det kan gi en reisetid på fire timer mellom Oslo og Bergen.
Regjeringen har bedt Nye Veier om å foreslå strekninger de kan overta. Det har de nå gjort, og en av strekningene er E134. Forslaget ble lagt fram på en veikonferanse i Tysvær torsdag, melder NRK.
– Vi ser for oss at vi kan klare å få ned reisetiden til cirka fire timer, sier administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier AS.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
En slik utbygging er foreløpig beregnet å koste mellom 120 og 150 milliarder kroner.
– Dagens vei er veldig ulykkesutsatt. Den nye veien vil ha midtrekkverk som er noe av det beste vi kan gjøre for å redusere antall møteulykker, sier Aanesland.
Prosessen med å bygge ut hovedveien mellom Østlandet og Vestlandet har vært en langvarig prosess. I 2015 bestemte regjeringen å satse på E134 som ny hovedvei.
Norsk Bane, et privat interesseselskap som jobber for å bygge ut høyhastighetsjernbane i Norge, mener imidlertid at man får mer for pengene ved å bygge høyhastighetstog på samme strekning.
![I dag presenterer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ny Nasjonal transportplan (NTP) for 2025–2036.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834110/NTB_aPcATvXH76g.jpg)
Vil kreve 100 milliarder i bompenger