Det nærmer seg seks år siden det svensk-kinesiske selskapet Nevs kjøpte Saab-konkursboet, og omsider er produksjon av ny-gamle biler i gang.
Tirsdag rullet de første serieproduserte Nevs 9-3 EV ut av fabrikken i Tianjin i Kina, melder selskapet.
Under det velkjente saabskallet skjuler det seg ei ny elektrisk drivlinje. Flyvingelogoen i grillen er erstattet med forkortelsen for «National Electric Vehicle Sweden», og dersom alt går etter planen vil det produseres 50.000 slike elbiler i løpet av det kommende året.
- Kraftig forsinket: 15 år gammel Saab-design avdukes på Shanghai-messe
Kupéluft
Nevs 9-3 er basert på andregenerasjons Saab 9-3, som kom i 2002. Det er ikke vanskelig å se. Det er ingen som har jobbet seg ihjel med å videreutvikle eksteriøret, de kosmetiske justeringene er små.
Den gleder sikkert enkelte entusiaster. Men i ei tid med mengder av lanseringer og produksjonsoppstart av nyutviklede elbiler, er det neppe mange her til lands som går i kompromissløs kjøpsmodus av å se en 15 år gammel design bli konvertert til elektrisk drift.
Så blir det heller ikke mulig å kjøpe denne utenfor Kina. At 9-3 EV utelukkende er myntet på det kinesiske markedet, får man også klare indikasjoner på når Nevs skal oppgi ytelser på elbilen: Første punkt handler om luftfilteret.
Nevs lanserer det de kaller «Always Clean Air Cabin» (ACAC) som de hevder har en filtreringseffektivitet på opp til 99 prosent. Her snakker vi om å redusere nivået av mikropartikler som har en mediandiameter på 2,5 mikrometer (PM2,5). Ifølge produsenten tar det under tretti sekunder å redusere PM2,5-nivået fra 500 til 25 µg/m3.
Av andre ytelser oppgir Nevs oppgir rekkevidden til 300 kilometer og topphastigheten til 140 kilometer i timen. Batteriet produseres av kinesiske Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), et selskap som for øvrig tidligere i år kjøpte 22 prosent av Valmet Automotive i Uusikaupunki (Nystad) i Finland.
- Ble aldri norsk industri: Finsk-kinesisk elbilsatsing i den gamle Think-fabrikken
Bildeling
Nevs 9-3 EV ble første gang vist fram på forbrukerelektronikkmessa CES Asia i Shanghai i juni. Denne versjonen skilte seg mer fra Saab-utgangspunktet enn det de endte opp med til slutt.
Parallelt med elbilen lanserer Nevs i 2018 en bildelingstjeneste i Tianjin - havne- og industribyen som har rundt 15 millioner innbyggere og som ligger rett sørøst for Beijing. Mobilitetsprogrammet, som altså skal benytte seg av 9-3 EV, har offentlig støtte fra Tianjin Binhai Hi-tech Industrial Development Area (THT) som også er på eiersida i Nevs.
25. oktober inngikk Nevs et samarbeid med DiDi Chuxing, Kinas største bildelingsselskap. Avtalen ble signert i Trollhättan med blant andre statsminister Stefan Löfven til stede.
Didi oppgir at det allerede i dag er 260.000 elbiler tilknyttet nettverket deres, et tall de forventer passerer en million innen 2020. Selskapet har cirka 450 millioner brukere og har dessuten startet byggingen av egen (åpen) ladeinfrastruktur.
- VW-sjef roper varsku: Europa taper batterikampen mot Kina
Europa i 2020
Nevs oppgir at de jobber parallelt med tre generasjoner elbiler. 9-3 er den første. Senere skal de inn på hjemmemarkedet. Selskapet sier de skal lansere såkalte mobilitetspiloter i en del svenske byer og andre utvalgte europeiske land i 2020.
– Andre- og tredjegenerasjon skal utvikles i nært samarbeid med DiDi Chuxing. Bilindustrien endrer seg raskt, ikke bare fra konvensjonelle biler til elbiler, men også mot kjøretøy uten sjåfør og nye forretningsmodeller der våre kunder ønsker å bruke bil, ikke eie den, skriver Nevs i pressemeldinga.
Fabrikken slik den står nå har en årlig produksjonskapasitet på 50.000 biler. Dette skal økes til 220.000 biler i året i fase to av prosjektet, ifølge Nevs. Hovedkontoret ligger fortsatt i Trollhättan, mens forskning og utvikling nå foregår både i Sverige og Kina.
- Tesla gigafactory: Småtterier sammenlignet med kinesernes kommende batteriproduksjon