Rørvik ligger i Rissa kommune. Herfra går fergene til Flakk vest for Trondheim sentrum. Sambandet er et av de mest trafikkerte i landet.
I dag er det bare en fergekai på Rørvik. For å bedre trafikkaviklingen skal det bygges to nye med felles pir. I den forbindelsen må landanlegget bygges helt om. Den nåværende fergekaia skal brukes som liggekai i framtida.
Kabel tar for lang tid
Fra 1. januar 2019 blir det satt inn elektriske ferger på sambandet Flakk-Rørvik. Det stiller spesielle krav til kaianleggene. Store mengder strøm må overføres i løpet av den korte tiden fergene ligger til kai.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
For overføringen skal det settes opp et ladetårn ved hver fergekai, og det skal monteres spesielt forankringsutstyr som gjør at båtene ligger mer i ro enn de gjør nå. Å overføre strømmen med kabel går ikke. Det tar for lang tid.
Levering av ladetårn og forankringsanlegg inngår ikke i entreprisen. Det oppdraget har allerede Siemens fått, men entreprenøren skal stå for montasjen.
I følge Vegvesenets overslag vil entreprenørarbeidet komme på ca. 100 millioner kroner.
Fjord1 kommer og Fjord1 går
Tilpassing til elektrisk drift på fergekaiene på Flakk på sørsiden av fjorden inngår i entreprisen. Her trengs det ikke ytterligere investeringer. Fergekaiene og landområdet ble bygd om i 2011.
Oppdraget inneholder to opsjoner. Den ene gjelder ombygging og tilrettelegging for elektrisk drift på fergekaia på Valset som ligger lengre ute i Trondheimsfjorden, den andre gjelder arbeid på tilstøtende veg.
Inntil videre er det Fjord 1 som driver sambandet Flakk-Rørvik. Fra og med 2019 overtar FosenNamsos Sjø. På sambandet Brekstad-Valset er situasjonen motsatt for Fjord 1, som overtar driften fra 1. januar 2019. Fram til da er det Norled som har driver båtene.