Administrerende direktør Jan Scherer og markedssjef Kjell Arne Juul som formidler denne nyheten til Våre Veger, røper noe, men ikke alt om den nye strategien i Nynas’ europeiske bitumenvirksomhet. Disse to opererer Norgeskontoret som selvstendig aksjeselskap fra Drammen sammen med Bjørg Bråthen som har ansvaret for økonomifunksjonen i selskapet.
Økt markedsorientering
Fra kontoret på Holmen, trygt innenfor havneområdets terroristbeskyttende nettinggjerde.
besørger Nynäs - trioen en vesentlig forsyning av det norske bitumenmarkedet og omsetter årlig godt over hundre millioner kroner. - Den nye strategien, eller konseptet om du vil, er så ny at vi knapt har rukket å sette oss inn i alle detaljene. Men kort fortalt går den ut på å sette kunden og produktanvendeligheten i fokus, forteller Jan Scherer og Kjell Arne Juul og utdyper: - Vi fokuserer på funksjonskrav framfor rene produktspesifikasjoner. Vi tilpasser oss med andre ord et konkurranseutsatt marked som er basert på mer funksjonsbaserte kontrakter.
– Hvilke praktiske konsekvenser vil dette medføre? – Vi må justere oss i takt med behovsendringene i markedet, noe som innebærer at utvikling av nye produkter og ny teknologi blir enda viktigere enn før. I dette arbeidet må kundene tas med på råd. Produkter må sees ut fra et sluttbrukerperspektiv. Vi må ta høyde for de mange nye kravene som er på veg inn. Den nye strategien levner mange ubesvarte spørsmål som: Hvor skal vi bruke innsatsen – og hva skal vi bruke innsatsen på? Dette er en ny måte å fokusere på, bemerker Scherer og Juul.