tu.no er nå lansert i nytt design.
Våre viktigste mål med endringene, er:
- Ryddigere flater som gir økt synlighet for det viktigste innholdet
- Design som er tilpasset mobile plattformer
- Kortere lastetid
For å få til dette har vi fjernet en rekke innholdselementer fra front og artikkelsider, vi har gått bort fra høyrekolonnen for å skape mer dynamikk i sidene, og vi har kuttet ned på antall saker på fronten.
Responsivt design gir dessuten bedre utnyttelse av flatene på nettbrett, og lastetiden på mobilutgaven skal bli betydelig bedre enn tidligere.
Ny profil
Parallelt med innføring av nytt design spisser vi profilen på tu.no.
tu.no befinner seg i en ganske spesiell posisjon ved at vi dekker nyheter innen en rekke teknologdominerte bransjer, samtidig som vi forsøker å spre kunnskap og engasjement om teknologi til folk flest.
Byggingeniører som sluker alle nyheter innen sin bransje er kanskje ikke like interessert i små nyheter innen olje og gass – og vice versa. Og lesere som først og fremst er nysgjerrige på spennende, ny teknologi har ikke lyst til å lese om direktøransettelser og kontraktinngåelser av middels stor betydning.
Kort sagt er ingen interessert i alt vi skriver om, men fellesnevneren for leserne er at de er interessert i teknologi.
Denne virkeligheten forsøker vi å tilnærme oss gjennom en ny prioritering på tu.nos front.
Tanken er at forsiden i større grad skal dyrke allment interessante artikler om ny teknologi og saker som har stor samfunnsmessig betydning, mens mer bransjeinterne nyheter publiseres i sine respektive seksjoner: tu.no/bygg, tu.no/olje-gass og så videre. Dermed vet byggingeniørene at de finner alt om sin bransje på tu.no/bygg, mens sakene som eksponeres på fronten skal treffe en bredere gruppe av våre lesere.
Dette vil nødvendigvis medføre at fronten på tu.no blir oppdatert noe mindre hyppig enn før, men at sakene som ligger der til gjengjeld skal oppfattes som viktige for flere av våre lesere.
Samtidig har vi valgt å liste opp siste bransjenyheter rett under hovedsaken på tu.no, for å gi en ekstra inngang til sakene som ikke eksponeres med store oppslag på front, og for å vise hele bredden i vår redaksjonelle dekning.
Husk også at du kan få oversikt over alle våre nye saker i et daglig nyhetsbrev.
Tydelighet og nytt innhold
I nytt design har vi også forsøkt å gi ulikt type innhold ulik identitet, for å gjøre det tydeligere for leserne hva som er hva, og unngå at vi lager en suppe av nyheter, forbrukersaker og meninger.
Alle forbrukersaker på front får nå en beige bakgrunn. Alle kronikker, ledere og andre meningssaker er blå.
Meninger er for øvrig en ny seksjon på tu.no, som vi innholdsmessig vil ruste opp etter sommeren. Målet er å skape en viktigere arena for meningsutveksling innen nisjene vi dekker.
Forbrukerteknologi får også en mer sentral plass på nett enn på papir. Vår egen leserundersøkelse, hvor mer enn 4000 lesere svarte, viser at dette er et av stoffområdene som flest lesere etterspør mer av, sammen med saker om ny teknologi og dypere innsikt i komplekse teknologiske temaer.
Under utvikling
Vi er fullt klar over at alt ikke er helt perfekt ennå, men velger likevel å lansere en tidlig versjon av nytt design og heller bruke en stille sommer til å skru på detaljene. De største endringene i neste fase vil du se i artikkelvisningene, som ved lansering er nesten er lik det gamle designet, men som skal videreutvikles.
Vi håper du setter pris på tu.nos nye uttrykk!
Del gjerne ris og ros i kommentarfeltet under.