Våre Veger skifter navn til veier24.no på nett og på sosiale medier.
– En enklere nettadresse gjør at vi vil nå ut til enda flere, mener redaktør Jarle Skoglund.
Større satsing
Denne våren forgår det en opptrapping av nettvirksomheten til Våre Veger. I tillegg til lanseringen av nytt navn på både nettsidene og på sosiale medier, trappes den redaksjonelle satsingen opp flere hakk.
– Med det nye merkenavnet veier24.no signaliserer vi at det nå skal leveres nyheter for de profesjonelle aktørene innen vegsektoren døgnet rundt, og på den måten befeste vår posisjon som viktigste nyhetskanal for de som jobber med eller på veg. I likhet med bladet Våre Veger, skal vi være en nyhetskanal og bindeledd mellom aktørene i bransjen, men det vil nok fremover er blir et enda tydeligere skille mellom Våre Veger på papir og nettsatsingen veier24.no, forteller redaktør Jarle Skoglund.
Vareveger funker fortsatt
Vår gamle nettadresse vareveger.no forutsatte at man kjente bladet fra før for å finne det på nettet. Med veier24.no tror vi at vi blir lettere å finne for de som er opptatt av det som skjer i vegsektoren, men som kanskje ikke kjenner oss fra før. Søkemotoroptimalisering er en viktig forutsetning for å lykkes på nett, og her vil vi nok stå adskillig bedre rustet med den nye nettadressen.
Men for de som av gammel vane er vant til å bruke vareveger.no er det ingen grunn til å fortvile. Vår gamle nettadresse vil fortsatt være operativ og automatisk peke til de nye nettsidene.
– Et annet og stort grep for oss er at vi letter på skriveformen av navnet. Vi har tidligere slavisk fulgt vegvesenets staveform for veg, med g. Nå letter vi på målformen, og vil skrive både både veg og vei.
Derfor kommer du til våre nettsider, enten du skriver veier24 eller veger24.
– Begge målformer blir tillatt i våre artikler heretter, men selvfølgelig konsekvent det ene eller det andre innenfor samme artikkel, slår redaktøren fast.
En bedre nyhetsdekning betyr at vi også skal bli bedre i nisjene som ligger innenfor vårt redaksjonelle nedslagsfelt. Vi har i mange år vært kjent for å være best på anbudsutlysninger. Det skal vi fortsett å være. Men fagområder som planlegging, bygging, drifts- og vedlikehold, tunneler, bruer, trafikksikring m.m vil bli bedre dekket på våre nye nettsider.
I likhet med hos andre medier vil også veier24.no etablere betalingsmur for deler av nyhetsstoffet.
– Vi kan ikke fortsette å spy ut gratis nyheter, når økt redaksjonell satsing innebærer at vi øker våre kostnader for å gi enda bedre innhold til våre lesere. Derfor vil vi i løpet av sommeren begynne å ta betalt for artikler, noe som er blitt mer og mer vanlig på de fleste nettsider. Til gjengjeld skal vi levere nyheter det er verdt å betale for, lover Jarle Skoglund.
Store kontrakter
Vi dekker både offentlig og privat sektor, og store kommende organisasjonsmessige endringer i den offentlige vegforvaltningen er et av de områdene vi ønsker å følge ekstra nøye. Fylkenes rolle som vegforvalter vil bli vesentlig styrket, selv om Statens vegvesen fortsatt vil være en viktig premissleverandør for mye av det som skjer særlig på riksvegnettet i Norge.
Det statlige utbyggingsselskapet Nye Veiers utbyggingsportefølje gjør dem til en stor og innovativ nykommer som offentlig byggherre av veger, samtidig som flere store OPS-kontrakter vi øke fokus på private entreprenørers rolle som totalansvarlige for bygging og drifting av det norske vegnettet.