Forsvarets splitter nye redningshelikopter, som ankom Sola tidligere i uken, har veltet utenfor hangaren under testing. Rotoren var i gang under velten.
Forsvaret opplyser at ingen personer ble skadd i ulykken, men helikopteret har fått store skader.
– Det var to personer om bord da dette skjedde, og begge er fysisk uskadd. I tillegg var det tre teknisk personell på utsiden. Heller ikke de er kommet til skade, sier pressetalsmann Brynjar Stordal ved Forsvarets operative hovedkvarter til NTB.
Ulykken skjedde under såkalt bakkekjøring, hvor man starter opp rotor og motor for å gjøre tester.
– Mens man har bedrevet denne aktiviteten har helikopteret veltet over på sin styrbord side, sier Stordal.
Tar vare på de involverte
Han sier at det er for tidlig å si noe om hvorfor helikopteret veltet. Statens havarikommisjon for Forsvaret er koblet inn for å undersøke hva som har skjedd.
– Nå er vi i en fase hvor vi er fornøyd med at det ikke er personskader. Vi tar vare på dem som har vært involvert i hendelsen, sier Stordal.
Helikopteret av typen AW101 er splitter nytt og kom til Sola tidligere i uken. Det er det første av 16 slike helikoptre som Forsvaret har bestilt. På sikt skal de erstatte de over 30 år gamle SeaKing-redningshelikoptrene.
Inntil videre får ulykken ikke konsekvenser for redningstjenesten.
– Vi er helt i oppstarten på operativ testing og evaluering. Det er fortsatt SeaKing som holder redningstjenesten i gang, sier Stordal.
Skulle i drift i 2018
Etter planen skulle helikopteret settes inn i normal drift i 2018. Allerede i juni landet et nytt AgustaWestland AW101 på flyplassen utenfor Stavanger, men den gangen var det kun for å vise det fram under Sola Airshow.
Noen dager før jul, 20. desember, skal etter planen både justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen (Frp) og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) til Sola for å delta på en offisiell markering der helikopteret i utgangspunktet skal vises fram. Innen det skal også helikopter nummer to være på plass.
Kontrakten om kjøp av 16 nye helikoptre ble inngått i 2013, og de skal fases inn i perioden 2018 til 2020. Sola er først ute og deretter følger Ørland (2018), Banak (2019), Bodø (2019), Rygge (2020) og Florø (2020).
Det var Stavanger Aftenblad som først meldte om ulykken.