INDUSTRI

Offshore-helikoptre blir satt på bakken – kan påvirke aktivitet på sokkelen

Helikopterselskapene i Norge sliter med å få tak i reservedeler og frykter at flere titalls kan bli satt på bakken fremover.

Leveringsproblemer med deler til helikoptrene som brukes til å fly offshorearbeidere til norsk sokkel, har ført til at flere helikoptre tvinges på bakken.
Leveringsproblemer med deler til helikoptrene som brukes til å fly offshorearbeidere til norsk sokkel, har ført til at flere helikoptre tvinges på bakken. Foto: Vår Energi
3. jan. 2024 - 12:18

Leveringsproblemer med deler til helikoptrene som brukes til å fly offshorearbeidere til norsk sokkel, har ført til at flere helikoptre tvinges på bakken.

Gjennom høsten har helikopterselskapene i Norge slitt med å få tak i reservedeler til helikoptre av typen Sikorsky S-92. Nå er flere satt på bakken, og helikopterselskapet CHC advarer om at flere titalls kan bli satt på bakken nå fra nyttår.

Stavanger Aftenblad skriver at leveringsproblemene blant annet skyldes pandemien og at mangel på titan har gjort det vanskelig å produsere delene.

Modellen er den eneste typen som brukes til å fly offshore i Norge, og det er i underkant av 50 slike i omløp her i landet.

Offshore Norge har satt ned et utvalg til å se på utfordringene med mangel på helikopterdeler. De varsler at noe av aktiviteten på sokkelen kan bli nedprioritert framover.

Nye SAR Queen-helikoptre har flere svakheter, mener Hovedredningssentralen.
Les også

Hovedrednings­sentralen bekymret over nye rednings­helikoptre

Iverksetter tiltak

– Vi har dette som topp prioritet, forsikrer Kolbjørn Andreassen, kommunikasjonsleder for operative forhold i Offshore Norge.

– Det er satt ned et eget arbeidsutvalg som består av representanter fra de ulike operatørselskapene, som bruker helikoptre på norsk sokkel. De ser på utfordringen med mangel på helikopterdeler, sier Andreassen til NTB.

To Sikorsky S-92 helikoptre fra det andre store helikopterselskapet Bristow. Både Bristow og CHC bruker denne typen til å fly offshore. <i>Foto:  Ole Berg-Rusten/NTB</i>
To Sikorsky S-92 helikoptre fra det andre store helikopterselskapet Bristow. Både Bristow og CHC bruker denne typen til å fly offshore. Foto:  Ole Berg-Rusten/NTB

Organisasjonen ser på en rekke tiltak for å løse utfordringene, blant annet nedprioritering av ikke-kritisk aktivitet som innebærer at ulike typer arbeid som kan vente, blir utsatt. Det vil gi mer flytid tilgjengelig.

Vurderer nye helikoptertyper

De vil også tilpasse hvor flygningene går og til hvilken tid, der hensikten er å få fraktet flest mulig passasjerer i løpet av færrest mulig antall flygninger.

– Og så kan det være deling av helikoptermateriell og reservedeler, samt å utforske andre muligheter, slik at vi er forberedt på begrensninger i tilgang på helikoptre, sier han.

Det vurderes også å innføre nye helikoptertyper, men Andreassen påpeker at innføring av nye helikoptertyper tar lengre tid og ikke vil kunne avhjelpe situasjonen på kort sikt.

Får ikke tak i nye helikoptre

Daglig leder Tore Villard i CHC sier til Aftenbladet at de kommer til å slite med problemet i lang tid.

– Vi får ikke tak i nye helikoptre, for alle vil ha tak i dem, og om man skulle finne noen, så har prisen på dem gjerne firedoblet seg, sier Villard.

Det hele har ført til at flere helikopteravganger er enten forsinket eller innstilt.

Per i dag har selskapet 26 S-92-helikoptre i tjeneste. CHC kjøpte inn åtte såkalte «donorhelikoptre» for å holde flest mulig i luften, og disse har de brukt til å ta deler fra én maskin til å etterfylle en annen.

Men nå er det over, det kommer ikke inn flere reservedeler, og to helikoptre er allerede satt på bakken.

– En perfekt storm, kaller Villard det.

Et NH90-helikopter fra Kystvakten i lufta over Oslofjorden under flyoppvisning i 2012.
Les også

Helikopterprodusent hevder Norge kan spare 25 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.