Det skriver amta.no. (Krever innlogging).
Kameraene vil både måle varmgang i kjøretøy, og kunne se mennesker gjennom røyk.
Hasteanskaffelsen på 15. millioner kroner ble godkjent av Statens vegvesen i januar.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Agentisk KI: – Handler om å få KI til å utføre oppgaver og prosesser for deg nærmest av seg selv
Det har vært flere hendelser i Oslofjordtunnelen oppgjennom årene, og i fjor ble det iverksatt et midlertidig rushtidsforbud for kjøretøyer med en lengde på over 12 meter.
– Begrunnelsen er at vi i størst mulig grad vil unngå at kjøretøy som erfaringsmessig har høyere risiko for brann er i tunnelen sammen med mye annen trafikk, sa avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Nils Audun Karbø, i forbindelse med at tunnelen var stengt i tre uker etter en brann i mai i fjor.