To ferger er torsdag i rutegående trafikk utenfor Bodø, begge med en hel haug studenter om bord. Så bryter det ut brann i den ene fergen, og den andre prøver å komme til unnsetning. Det fører til en kollisjon med både skadde og døde.
Slik starter scenarioet for årets Øvelse Nord i regi av Nord universitet. Dette er landets største sivile og militære krise- og beredskapsøvelse, og verdens største i regi av et universitet.
Om lag 1500 personer deltar, med materiell for 4,5 milliarder kroner, inkludert fem skip og flere helikopter.
På videoen under kommer et ambulansehelikopter for å hente opp en person fra sjøen.
Viking Sky-modellen
Øvelsen har «Viking Sky»-havariet som bakteppe. Det var 23. mars at Viking Sky fikk full stans i alle fire motorene på Hustadvika. På det nærmeste lå skipet 1,5 kilometer fra fastlandet i farlig grunt farvann. På et tidspunkt var skipet bare 100 meter fra å grunnstøte.
I alt ble nærmere 500 av de 1373 passasjerene om bord evakuert av til sammen fem helikoptre fra cruiseskipet.
På Øvelse Nord tar deltakerne i bruk den samme evakueringsmodellen som ble brukt i redningsoperasjonen av «Viking Sky».
Denne modellen ble utviklet etter havariet til «Estonia», bilfergen som forliste i Østersjøen høsten 1994.
- «Viking Sky»: Svikt i smøreoljeforsyning slo ut alle fire motorene
Miljøutslipp
Under scenarioet torsdag fører kollisjonen mellom de to fergene til utslipp av tung bunkersolje i nærområdet, nærmere bestemt skipsleia mellom Sør-Arnøy og Sandhornøya i Gildeskål kommune.
11 kommunale beredskapsutvalg (IUA) samles på områder der oljesøl forventes å treffe land. Mens de iverksetter forebyggende tiltak øver oppdrettsanlegg i området på sine kriseplaner og varslingsrutinger.
Dette er første gang miljø og forurensing blir en viktig del av øvelsen, informerer Øivind Torslett ved Nord Universitet, som observerer øvelsen fra en følgebåt.
Han mener det er på tide at oppdrettsanlegg får testet sine beredskaps- og kriserutiner ved oljeutslipp.
– Vi har oppdrettsanlegg på alle kanter her i fjorden. Hvis vi opplever en ulykke lik den vi øver på nå, og anleggene blir rammet av oljeutslipp, vil det føre til økonomisk katastrofe for oppdretterne. Noen oppdrettere her har lenser, men i svært begrenset omfang. Myndighetene prioriterer å redde sjøfugl og annet dyreliv, så her må oppdrettere være forberedt, sier Torslett.
- MacGregor vil ha krav om nødsleputstyr for cruiseskip: Slik virker det