Elbil

Peugeot e-208 skal komme i sportslig utgave

Lanseres i løpet av neste år, ifølge avis.

Peugeot e-208 er ventet å komme i en versjon med høyere ytelse og mer sportslig understell neste år.
Peugeot e-208 er ventet å komme i en versjon med høyere ytelse og mer sportslig understell neste år. Foto: Marius Valle
Marius ValleMarius Valle– Journalist
18. aug. 2020 - 17:00

Peugeot sluttet for et par år siden å lage GTi-versjoner av sine biler. Konseptet er ganske enkelt mer sporty utgaver av eksisterende modeller. En bil du kjører daglig, med litt sprekere ytelse.

Nå er franskmennene i ferd med å gjenopplive konseptet, og det blir elektrisk. Selv om GTi-betegnelsen på Peugeots biler ikke er dødt, er det i dag først og fremst noe som klistres på biler med litt mer sporty utseende.

Slik blir det trolig fremdeles. Når de igjen begynner å selge sprekere hverdagsbiler, skal de få betegnelsen PSE, som står for Peugeot Sport Engineered.

Peugeot har allerede vist frem konseptbiler med PSE-logo. Nå er første produksjonsmodell snart klar for veien. Først ut kommer Peugeot 508 PSE. Dette skal være en sedan med ladbar hybrid-drivlinje, som skal komme i februar.

Arbeidere setter sammen en Volkswagen ID.3 elbil på fabrikken i Dresden.
Kommentar

Det dummeste tysk bilindustri har gjort siden dieselgate

Sportslig e-208

Elbilen e-208 skal angivelig også komme i PSE-variant. Dette skal skje i løpet av neste år, ifølge tyske Automobilwoches kilder. En slik variant har versert på ryktebørsen en stund allerede.

Peugeot har inntil videre ikke kommet med noen tekniske detaljer om e-208 PSE. Avisen skriver at batterisystemene skal være spesielt forbedret på PSE-variantene, men påpeker at det ikke er plass til et fysisk større batteri enn i dag i e-208.

Det kan dermed tenkes at e-208 PSE får samme batterikapasitet som e-208, altså 50 kilowattimer med noe over 45 kilowattimer utnyttbar kapasitet, men med motor med mulig høyere ytelse, og kanskje også bredere dekk, mot en reduksjon i rekkevidde i WLTP-syklusen.

Rekkevidden på e-208 er oppgitt til 340 kilometer. Da vi testet e-208 opplevde vi at rekkevidden i praksis var på over 300 kilometer.

Skal vi lytte til ryktebørsen, skal motorytelsen øke til 127 kilowatt, opp fra dagens 100 kilowatt. I mai skrev britiske Car Magazine at e-208 PSE ifølge deres kilder også får et sporty understell og dekk.

En 3008 PSE SUV skal for øvrig også være på planen. Denne skal komme før e-208 PSE, og være på veien til våren, skriver Automobilwoche.

Om EU går med på gjensidig anerkjennelse av USAs kjøretøystandarder, kan det åpnes for at amerikanske bilmerker kan selge sine kjøretøy i Europa uten å måtte gjøre tilpasninger. Bildet viser den elektriske pickupen Hummer EV.
Les også:

Frykter amerikanske tilstander skal senke europeisk bilsikkerhet

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.