Sammenlignet med mange andre bilmerker har Porsche allerede en rimelig ambisiøs elbilproduksjon på planen. Nå melder Automobilwoche at målet er doblet.
Kilder forteller at målet nå er å produsere 40.000 eksemplarer av den elektriske sportsbilen i året, skriver avisen.
Til sammenligning ble det i hele 2018 produsert rundt 36.000 eksemplarer av Porsches ikoniske 911.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Dermed er det etter alt å dømme større etterspørsel etter Taycan enn Porsche opprinnelig så for seg.
![Porsche skal senere utvide elbilutvalget med bilen som til nå bare er kjent som Mission E Cross Turismo. <i>Foto: Marius Valle</i>](https://images.gfx.no/290x/2354/2354510/IMG_3127.jpg)
Bilen skal presenteres på IAA-konferansen i september. Så langt er ikke prisen kjent, men Porsches leder for Taycan-modellinjen, Robert Meier, har tidligere sagt at bilen skal ligge i prissjiktet mellom modellene Panamera og Cayenne.
Det kan bety en pris på omtrent 650.000 kroner i Norge, men vi skal understreke at dette ikke er bekreftet.
Bilen kommer i produksjon i 2020.
Audi skrur også opp
![Audi E-Tron. <i>Foto: Marius Valle</i>](https://images.gfx.no/290x/2344/2344192/IMG_1225.jpg)
Automobilwoche skriver også at Audi opplever etterspørsel etter E-Tron som er stor nok til at produksjonen skal økes fra 2020.
I praksis skal produksjonen økes fra 20 til 24 biler i timen ved deres fabrikk i Belgia. Om det blir nødvendig, kan Audi produsere biler kontinuerlig over to skift hver eneste arbeidsdag.
Om produksjonen er 24 biler i timen, og det er 220 produksjonsdager i løpet av et år, skulle det bety nærmere 85.000 biler i året.
Til sammenligning: Om Tesla skulle produsert biler på det samme nivået som de gjorde i fjerde kvartal 2018 gjennom et helt år, ville det bety over 345.000 biler i året.
I 2017 solgte Nissan rundt 47.000 eksemplarer av Leaf.
- Audi E-tron-designer: – Mange spør seg hvorfor elbiler må se stygge ut
Nye modeller kommer
Både Porsche og Audi har flere modeller på planen.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Banebrytende innen håndtering av elektro- og automasjonssystemer](https://images.gfx.no/1000x333/2832/2832353/GFS_1600x900.jpg)
![Audi E-Tron GT. <i>Foto: AUDI AG</i>](https://images.gfx.no/290x/2369/2369710/A1814537_large.jpg)
Porsches neste elbil blir en Taycan-variant, til nå bare presentert som konseptbilen Mission E Cross Turismo. Denne kommer i produksjon i 2020, og er en slags stasjonsvogn, CUV, med lignende spesifikasjoner som Taycan.
Audi er ikke noe dårligere, og planlegger E-Tron Sportback fra 2020, med lansering i høst. Dette blir en variant med en annen karosseriform.
Deretter kommer E-Tron GT, en sportsbil som bygger på samme plattform som Taycan. Denne skal leveres til kunder i 2021.
- Les også: Tesla kutter 7 prosent av staben