Mercedes-Benz gjør seg klar for lansering av elbilen EQA i januar. Den nye elbilen er allerede i produksjon ved produsentens fabrikk i Rastatt, og skal i tillegg produseres i Kina neste år.
EQA blir Mercedes' minste elbil, og har siden den første gang ble omtalt i 2016 gått fra å være en kompaktbil til en SUV. Foreløpig er den kun vist med kamuflasje, men har altså blitt en mer høyreist doning.
I forbindelse med at de gjør seg klare til å lansere en ny bil, har Mercedes lagt frem sine produksjonsplaner for kommende elbiler.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Før midten av neste år skal de sette den nye luksussedanen EQS i produksjon i Sindelfingen. I Bremen starter produksjonen av sedanen EQE i løpet av året. Den kompakte SUV-en EQB skal også i produksjon neste år, ved Mercedes' fabrikk i Ungarn.
![I Sindelfingen er arbeidet med ny og moderne produksjonslinje for elektriske versjoner av toppmodellene S-klassen og E-klassen stanset.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840649/D667016.jpg)
Mercedes kutter elektrifisering
Alle bilene, unntatt EQS, skal samtidig produseres i Kina. I 2022 åpner Mercedes produksjon av EQE og EQS i Tuscaloosa i USA.
All denne elbilproduksjonen krever batterier, så batterier til EQE og EQS skal lages i Tyskland, mens batteriene til EQA og EQB skal produseres i Tyskland, Polen og Kina. En egen batterifabrikk settes opp for produksjonen i USA.
![Da Mercedes-Benz viste frem EQA-konseptet var den en kompaktbil. Bilen de til slutt lanserer er en SUV. <i>Bilde: Daimler</i>](https://images.gfx.no/290x/2088/2088282/17C626_12.jpg)
Mercedes har allerede to fabrikker i Kamenz i Tyskland som produserer batterisystemer til elbiler og hybrider. De første batteripakkene til EQA er allerede i produksjon, og har blitt levert.
I full gang
Elbiloffensiven er altså i full gang. Til sammen skal Mercedes' elbilportefølje bestå av åtte modeller i 2022. Fra før av tilbyr Mercedes SUV-en EQC, og folkefrakteren EQV.
Mercedes har imidlertid ikke valgt å sette av egne fabrikker til ren elbilproduksjon. EQ-modellene skal produseres side om side med fossilvarianter av de samme bilene. Det gir produsenten mulighet til å justere produksjonene av elbilene opp – eller ned – etter hvert som etterspørselen endrer seg.
Dette er mulig siden mange av Mercedes' elbiler er bygget på samme plattform som fossilvariantene. Denne strategien ser imidlertid ut til å være midlertidig. I en pressemelding tidligere i år sa Mercedes-sjef Ola Källenius at de har intensjoner om å gå over til rene elbilplattformer.
EQS er den første bilen på en slik plattform, mens EQE og SUV-varianten av denne skal bygges på samme plattform. Fra 2025 skal det introduseres enda en ny elbilplattform og flere nye elbiler.
![EQS er den første elbilen Mercedes bygger på en helt ny elbilplattform . <i>Foto: Mercedes-Benz AG</i>](https://images.gfx.no/290x/2634/2634021/20C0753_017.jpg)
Dette er for øvrig ikke de eneste elbilene som kommer fra Daimler. Småbilene Smart teller også som Mercedes-produkter, og produseres i ulike fabrikker i Europa. Tre slike modeller tilbys i dag.
Selv om produsenten vil tilby mange elbilmodeller, betyr det ikke at de pensjonerer forbrenningsmotoren med det første. Innen 2025 ønsker de å tilby til sammen 25 ladbare hybrider. De produserer slike biler i de fleste av sine fabrikker i dag.
Produsentens mål er å bli karbonnøytral. Mercedes har gitt seg selv relativt god tid, da målet er at dette skal skje i 2039. Ladbare biler, altså både elbiler og ladbare hybrider, skal stå for halvparten av salget i 2030.
Lite er kjent om EQA
Den første av de kommende elbilene, EQA, er elbilvarianten av Mercedes GLA. Av det som har dukket opp av «spionbilder» ser den ut til å ha tilsvarende uttrykk som EQC foran og bak, mens formen ellers er som fossilvarianten.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Lite er kjent om de tekniske spesifikasjonene, men det er ventet at bilen vil tilbys med batteripakke på 60 kilowattimer eller mer. Vi antar at rekkevidden vil matche tilsvarende biler i denne klassen, og ligge på omtrent 450 kilometer.
Det er også ventet at den vil komme med bak- og firehjulstrekk.
Bilen skulle ifølge Autocar lanseres og komme i salg i 2020, men utfordringer knyttet til korona skal ha tvunget Mercedes til å utsette den. En endring i hvor EQB skulle produseres skal angivelig også ha bidratt til å forsinke EQA.
![I løpet av september tror Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) at antall elbiler vil være flere enn antall bensinbiler i Norge](https://images.gfx.no/130x87/2847/2847286/NTB_0oDzeJn9HxM.jpg)
Snart flere elbiler enn bensinbiler på norske veier