Mercedes-Benz gjør seg klar for lansering av elbilen EQA i januar. Den nye elbilen er allerede i produksjon ved produsentens fabrikk i Rastatt, og skal i tillegg produseres i Kina neste år.
EQA blir Mercedes' minste elbil, og har siden den første gang ble omtalt i 2016 gått fra å være en kompaktbil til en SUV. Foreløpig er den kun vist med kamuflasje, men har altså blitt en mer høyreist doning.
I forbindelse med at de gjør seg klare til å lansere en ny bil, har Mercedes lagt frem sine produksjonsplaner for kommende elbiler.
Før midten av neste år skal de sette den nye luksussedanen EQS i produksjon i Sindelfingen. I Bremen starter produksjonen av sedanen EQE i løpet av året. Den kompakte SUV-en EQB skal også i produksjon neste år, ved Mercedes' fabrikk i Ungarn.
Rystad-analytiker: – Selv om Northvolt feiler betyr det ikke at alle feiler
Alle bilene, unntatt EQS, skal samtidig produseres i Kina. I 2022 åpner Mercedes produksjon av EQE og EQS i Tuscaloosa i USA.
All denne elbilproduksjonen krever batterier, så batterier til EQE og EQS skal lages i Tyskland, mens batteriene til EQA og EQB skal produseres i Tyskland, Polen og Kina. En egen batterifabrikk settes opp for produksjonen i USA.
Mercedes har allerede to fabrikker i Kamenz i Tyskland som produserer batterisystemer til elbiler og hybrider. De første batteripakkene til EQA er allerede i produksjon, og har blitt levert.
I full gang
Elbiloffensiven er altså i full gang. Til sammen skal Mercedes' elbilportefølje bestå av åtte modeller i 2022. Fra før av tilbyr Mercedes SUV-en EQC, og folkefrakteren EQV.
Mercedes har imidlertid ikke valgt å sette av egne fabrikker til ren elbilproduksjon. EQ-modellene skal produseres side om side med fossilvarianter av de samme bilene. Det gir produsenten mulighet til å justere produksjonene av elbilene opp – eller ned – etter hvert som etterspørselen endrer seg.
Dette er mulig siden mange av Mercedes' elbiler er bygget på samme plattform som fossilvariantene. Denne strategien ser imidlertid ut til å være midlertidig. I en pressemelding tidligere i år sa Mercedes-sjef Ola Källenius at de har intensjoner om å gå over til rene elbilplattformer.
EQS er den første bilen på en slik plattform, mens EQE og SUV-varianten av denne skal bygges på samme plattform. Fra 2025 skal det introduseres enda en ny elbilplattform og flere nye elbiler.
Dette er for øvrig ikke de eneste elbilene som kommer fra Daimler. Småbilene Smart teller også som Mercedes-produkter, og produseres i ulike fabrikker i Europa. Tre slike modeller tilbys i dag.
Selv om produsenten vil tilby mange elbilmodeller, betyr det ikke at de pensjonerer forbrenningsmotoren med det første. Innen 2025 ønsker de å tilby til sammen 25 ladbare hybrider. De produserer slike biler i de fleste av sine fabrikker i dag.
Produsentens mål er å bli karbonnøytral. Mercedes har gitt seg selv relativt god tid, da målet er at dette skal skje i 2039. Ladbare biler, altså både elbiler og ladbare hybrider, skal stå for halvparten av salget i 2030.
Lite er kjent om EQA
Den første av de kommende elbilene, EQA, er elbilvarianten av Mercedes GLA. Av det som har dukket opp av «spionbilder» ser den ut til å ha tilsvarende uttrykk som EQC foran og bak, mens formen ellers er som fossilvarianten.
Lite er kjent om de tekniske spesifikasjonene, men det er ventet at bilen vil tilbys med batteripakke på 60 kilowattimer eller mer. Vi antar at rekkevidden vil matche tilsvarende biler i denne klassen, og ligge på omtrent 450 kilometer.
Det er også ventet at den vil komme med bak- og firehjulstrekk.
Bilen skulle ifølge Autocar lanseres og komme i salg i 2020, men utfordringer knyttet til korona skal ha tvunget Mercedes til å utsette den. En endring i hvor EQB skulle produseres skal angivelig også ha bidratt til å forsinke EQA.
Gi strømstøtten til energilagring i stedet!