Den svenske batteriprodusenten Northvolt har satt seg fore å produsere verdens grønneste batterier.
Nå ser det ut til at de har kommet et godt stykke på vei.
Fredag meldte Northvolt om det de kaller «et gjennombrudd for batteriindustrien»: De har produsert sin første litium-ion-battericelle laget av 100 prosent resirkulert kobolt, nikkel og mangan.
Resirkulering i stedet for gruvedrift
– Det vi har vist her, er at det finnes en tydelig vei mot å lukke batterisirkelen, sier miljøsjef Emma Nehrenheim i Northvolt til Nyteknik.se.
– Det finnes et bærekraftig alternativ til tradisjonell gruvedrift for å sikre råmateriale til batteriproduksjon.
For å produsere batteriet har nikkel, mangan og kobolt blitt utvunnet fra batteriavfall og knust ved Northvolt Labs i Västerås. Deretter har materialene gått gjennom en hydrometallurgisk prosess der syreløsninger har blitt benyttet til å skille metaller og urenheter fra hverandre. Ingen oppvarming skal ha vært nødvendig.
De resirkulerte metallene inngår i litium-ion-batteriets katode.
Presterte like godt som konvensjonelle batterier
Test-battericellene har deretter blitt sammenliknet med konvensjonelle litium-batterier laget på jomfruelig materiale.
– Det som er det store, er at vi har nådd det som kalles «battery grade», eller tilstrekkelig høy renhetsgrad, sier Nehrenheim.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Ifølge miljøsjefen kan Northvolt gjenvinne opptil 95 prosent av metallene i et batteri til en renhetsgrad som tilsvarer jomfruelig materiale.
– Vi har vist at katoden med resirkulert materiale kan prestere like bra som en hvilken som helst konvensjonell battericelle.
Skal resirkulere 125.000 tonn batterier årlig
Det finnes andre selskaper i Europa som gjenvinner kobolt, nikkel og mangan. Men ingen har kunnet vise at et resirkulert batteri fungerer like godt, ifølge Nehrenheim.
I august annonserte Tesla at de kunne resirkulere 92 prosent av elbil-batteriene sine.
Nå er Northvolts plan å skalere opp kraftig. Selskapet har nemlig som mål å produsere batterier av 50 prosent resirkulert materiale i 2030.
Et storskala resirkuleringsanlegg ved navn Revolt Ett i Skellefteå skal stå klar i 2022 for å romme en årlig resirkulering av 125.000 tonn batterier innen 2030. Lykkes de, vil Northvolt kunne bli en resirkuleringsgigant i Europa.
Northvolt har også planer i Fredrikstad: Sammen med Hydro bygger de et pilotanlegg for resirkulering av elbilbatterier, som i første omgang skal behandle minst 8000 tonn elbilbatterier per år.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
![Dette batteriet har Anders Brennhagen bygget helt selv.](https://images.gfx.no/130x87/2693/2693660/Batt1.jpg)
Slik bygges et batteri trinn for trinn