I 2025 vil det importeres flere biler enn det eksporteres. Dette ifølge en rapport fra PwC, omtalt av nyhetsbyrået DPA.
Det er overgangen til elbiler som skaper utfordringer for europeiske bilprodusenter. Mens det ble eksportert 1,7 millioner flere biler enn det ble importert i 2015, vil det ifølge PwC være et importoverskudd på omtrent 221.000 biler i 2025.
Det er særlig kinesiske bilprodusenter som vokser i Europa. I tillegg produserer flere europeiske bilprodusenter sine biler i Kina. Mange av disse blir importert til Europa. I 2025 vil rundt 800.000 kinesiskproduserte biler bli solgt i Europa. Rundt 330.000 av disse vil være kinesiskproduserte biler fra europeiske bilmerker.
I 2021 importerte europeiske bilprodusenter 35.000 elbiler fra Kina. I år vil tallet trolig ende på 66.000 biler, ifølge PwC.
Denne utviklingen kommer som følge av at det fremdeles er problemer med å opprettholde jevn tilgang til deler og at energiprisene i Europa har blitt høyere.
Europeisk bilproduksjon faller
Europeisk bilproduksjon har falt de siste årene, skriver Automobilwoche. I 2017 ble det produsert 14,9 millioner biler her. I 2021 hadde produksjonen falt til 9,9 millioner biler. I Tyskland ble det produsert 5,6 millioner biler i 2017, men bare 3,1 millioner i 2021.
Foruten delemangelen som har pågått i flere år, skyldes utviklingen også at europeiske bilprodusenter flytter mer av sin produksjon til Kina.
Batterigigant sliter: – En perfekt storm
På toppen kommer en nylig vedtatt amerikansk klimapakke som gjør det særlig attraktivt å produsere elbiler i Nord-Amerika. Dette bidrar til at bilprodusenter i større grad vil produsere sine biler der.
Klimapakken innebærer blant annet at bare biler med batterier produsert i Nord-Amerika med en vesentlig andel nord-amerikanske råvarer kan brukes i biler dersom kjøperne skal ha rett til kjøpsstøtte. Det er sannsynligvis en av de viktigste årsakene til at Tesla har flyttet batteriproduksjonsutstyr fra sin fabrikk i Tyskland til USA. Northvolt har også gitt uttrykk for at de ønsker å bygge fabrikk i USA før Tyskland.
Europeiske bilprodusenter produserer i stor grad dyre elbiler i Europa. De kinesiske bilprodusentene eksporterer billigere biler til Europa, og disse er teknologisk på høyde med europeiske biler. PwC anslår at kinesiske elbilmerker vil ha rundt 5 prosent markedsandel i det europeiske elbilmarkedet innen 2030.
Kun én europeisk modell blant de 20 mest solgte
Av de 20 mest solgte ladbare bilene i verden frem til august i år, var bare én laget av en europeisk produsent. Dette var Volkswagen ID.4, som på det tidspunktet var verdens 8. mest solgte med 99.880 eksemplarer, ifølge Inside EVs.
Den mest solgte var amerikanske Teslas Model Y med nær 410.000 eksemplarer, fulgt av kinesiske Wuling Hong Guang Mini EV med nær 279.000 eksemplarer og Tesla Model 3 med 268.000 eksemplarer.
Foruten Tesla-modellene, Ford Mustang Mach-e (20. plass), Kia EV6 (19. plass) og Hyundai Ioniq 5 (15. plass) er resten av de 20 mest solgte ladbare bilene fra kinesiske bilmerker.
I Europa selges det fremdeles flest europeiske bilmerker. I de fire største markedene her kom åtte av de ti mest solgte elbilene fra europeiske bilmerker fra januar til og med september, ifølge tall fra PwC. Den mest solgte modellen var Fiat 500, fulgt av Tesla Model Y og Model 3.
Selv ikke Trump kan lure seg unna klimakrisen