SAMFUNNPOLITIKK

Redningshelikopter mer på verksted enn i lufta

Trond Gram
4. juni 2008 - 23:05
Vis mer

Danskene kjøpte 14 nye EH101 redningshelikoptre, som ble satt i drift fra 2006.

Men helikoptrene har gitt danskene mer problemer enn de hadde trodd på forhånd.

En fersk rapport fra den danske Riksrevisjonen gir innkjøpet det glatte lag.

Maks 105 minutter i lufta

De åtte helikoptrene som er levert så langt, kan kun holde seg i lufta i en time og 45 minutter før de må på verksted, ifølge rapporten.

Dermed er lageret med reservedeler danskene fikk med på kjøpet, og som skulle holde i to år, for lite.

Tredobler inspeksjoner

Mengden månedlige ettersyn er tre til firedoblet og hver enkelt inspeksjon er mer arbeidskrevende enn produsenten, Agusta Westland, hadde forespeilet danskene.



Erstattere til Sea King

Samme helikoptertype er kandidat når Norge nå skal kjøpe helikoptre som erstatning for de 12 gamle Sea King-helikoptrene som utgjør redningstjenesten i dag.

Representatner fra prosjektgruppen som står for innkjøpet, var i slutten av mai i Yeowil i England for å se på helikopteret.

Dårlig PR

– Dette er ikke god reklame for EH101, sier fagsjef for offshore i LO-forbundet Industri Energi, Ketil Karlsen, til Teknisk Ukeblad.

Han er leder for Redningshelikopteralliansen, en sammenslutning av ulike organisasjoner med interesse for innkjøp av nytt helikopter til redningstjenesten.

Aktuell for Norge

– EH101 er en kandidat for Norge. Flere land har hatt barnesykdommer med helikopteret, forteller Karlsen.

Han viser til at driftskostnadene har vist seg å være høye, i tillegg til at størrelsen på helikopteret gjør at det ikke er så mange landingsplasser å velge mellom på land og offshore.



Dyrere i drift

Danskene har slitt med at kostnadene til driften av EH101 er mye høyere enn de S-61-helikoptrene som de skal erstatte.

Det danske forsvaret hadde satt et krav om at prisen for en time i luften ikke skulle overstige 25.000 danske kroner, men prisen har kommet opp i 40.000.

Få tilgjengelige

Samtidig har enkelte av helikoptrene ikke vært tilgjengelige mer enn 30 prosent av tiden. Kravet var 80 prosent tilgjengelighet.

Prosjektleder for redningshelikopteranskaffelsen, Kjell Jacob Johannessen, bekrefter at de er klar over situasjonen med EH101-helikopteret, som nå er omdøpt til AW101.

Leser danske aviser

Han følger med på diskusjonen i Danmark.

- Jeg leser Berlingske Tidende og har fått med meg at de har problemer. Vi har planer om å besøke Danmark for å lære mer om de danske erfaringene, forteller han og legger til at de også har vært i Canada og sett på deres variant.



Røyk i cockpiten

Også i Canada har de hatt omfattende tekniske problemer med sine 15 EH101, som ble kjøpt inn fra 2001.

Problemer med haleroret, røyk i cockpiten, plutselig ising på rutene og voldsomme vibrasjoner har vært noen av problemene de har slitt med.

Fortsatt kandidat

- Vi vet en god del om både utsiden og innsiden av dette helikopteret og det er ingenting som vi har sett som tilsier at AW101 ikke er blant kandidatene, sier Johannessen.

Canadisk krise

Det canadiske luftforsvaret har vært tvunget til å plukke reservedeler fra andre helikoptre, og på et tidspunkt har hovedbasen i det vestlige Canada kun hatt ett EH101 til rådighet til redningsoperasjoner.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.