Oppdraget gjelder den 2412 meter lange Finnsåstunnelen, den 1549 meter lange Steggjatunnelen og den 658 meter lange Kolnostunnelen som alle ligger langs fylkesvei 53 gjennom Årdal.
Tunnelene ble bygget på på begynnelsen av 80-tallet, og er modne for en omfattende oppgradering.
Avviser oppgradering av Lærdalstunnelen – trafikanter blir innestengt ved brann
Prosjektleder Sveinung Hovland i Statens vegvesen forteller til Veier24 at dette er et utfordrende oppdrag for entreprenørene.
– Her skal alt av eksisterende installasjoner rives ut, inkludert aluminiumsplater og pe-slum. Det skal sprenges nye havarinisjer og graves grøfter på begge sider i tunnelen for elektrisk anlegg og spylevannsledning med sandfangkummer. Og det skal monteres ny vann- og frostsikring, i tillegg til alt som kreves av ny elektronikk knyttet til nødstasjoner, lys og overvåking.
Frist for innlevering av tilbud på oppdraget er satt til 16. desember, og Sveinung Hovland forteller at Statens vegvesen skal stå for utlysingen og tilbudsåpningen.
Så blir det fylkets nye vegadministrasjon i fylket Vestland som skal evaluere tilbudene og stå for tildelingen av oppdraget.
Oppstart for den valgte entreprenøren vil dermed bli litt ut i 2020, og alle tre tunnelene skal være ferdig rehabilitert innen utgangen av 2021.
Mener formålet er å «harselere litt med oss»