Kilder som er tett på den nye utviklingen, hevder selskapet nå nærmer seg en innovasjon som vil tillate å støpe nesten hele det komplekse underdelen til en elbil i ett stykke, skriver nyhetsbyrået Reuters.
Støp av hele understell
Innovasjonene som er utviklet av design- og støpespesialister i Storbritannia, Tyskland, Japan og USA, involverer 3D-utskrift og industriell sand for å støpe hele underrammer av bilene i én prosess.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Ifølge kildene vil selskapets fortsatt urapporterte nye design- og produksjonsteknikk bety at selskapet vil kunne utvikle en bil fra grunnen av i løpet av 18 til 24 måneder, en prosess som vanligvis kan ta alt fra tre til fire år.
Flere gjennombrudd
Tesla skal ifølge Reuters ha overkommet en rekke utfordringer i prosessen som både involverer reduksjon av høye kostnader i design og flere tekniske løsninger i produksjonen som skal ivareta kollisjonssikkerheten i bilene.
De fem personene som har uttalt seg, sa at én enkelt stor ramme – som kombinerer front- og bakseksjonen, med den midtre underdelen der batteriet er plassert – kan brukes i Teslas neste elbil, som selskapet tar sikte på å lansere med en prislapp på 268.000 kroner.
Alle kildene snakket med nyhetsbyrået på betingelse av anonymitet, fordi de ikke er autorisert til å snakke med mediene.