I Sverige ble det målt for høye referanseverdier på de fleste av de 11 butikkalarmsystemene som ble undersøkt.
Tre ulike typer ble sjekket: elektromagnetiske, akustokmagnetiske og radiofrekvente. Alle de elektromagnetiske hadde for høye verdier, kommer det fram i en ny rapport.
Norske myndigheter følger med og anbefaler produsentene å endre utstyret av hensyn til butikkansatte og barn.
Svensk alarm
Den svenske søsterorganisasjonen til Statens strålevern, Statens strålskyddsinstitut, har nettopp offentliggjort rapporten om eksponering av magnetfelt rundt alarmbuer i butikker.
Rapporten konkluderer blant annet med at alarmbuene ikke bør være utformet slik at barn kan fristes til å klatre i dem.
– Dette er en konklusjon vi kan slutte oss til, sier seksjonsjef Merete Hannevik hos Statens strålevern til TU.no.
Også i Norge
Hun legger til at de gjennomførte en liknende studie i Norge for noen år siden. Den gangen konkluderte Statens strålevern med at kassabetjeningen i visse tilfeller kunne bli uheldig eksponert for visse verdier over lenger tid fra alarmutstyret.
– Det er ikke så mye strålingsverdien vi er bekymret for, men snarere tiden man blir eksponert for magnetfeltene. Om dette kan unngås med annen utforming på utstyret, bør produsentene etterstrebe det, sier hun.
Anbefaler en annen utforming
Den svenske undersøkelsen konkluderer med at det ikke er farlig å passere en alarmbue. Men de anbefaler en annen uforming for å hindre at barn klatrer på dem.
– Dette er jo glimrende klatrestativer. Og eksponeringen er langt høyere tett inntil utstyret enn bare noen desimeter unna. Vi vet at et sterkt magnetfelt induserer sterke strømmer i kroppen. For å være føre var, bør en slik eksponering unngås, understreker Hannevik.
Kvikk
De elektromganetiske feltene rundt butikkalarmer er svært svake og kan ikke sammelignes med dem man hadde rundt antenner på motortorpedobåten Kvikk.
Mannskap fra båten mener de har fått barn med misdannelser på grunn av skader på fedrenes sæd etter de ble utsatt for kraftig elektromagnetisme på Kvikk.